Wat zijn mijn rechten en plichten in dit verhaal?

Begin september ben ik aangenomen bij een beveiligings bedrijf. Moest wachten op screening en alles. Mij is vertelt dat ze fulltime mij kunnen aanbieden maar op 0 uur contact. Ik zou een cursus krijgen maar ik moet wel 1060 uur voor hun werken voordat ik weg mag daar cursus en alles heb ik al gevolgd en heb alles behaald . Nu zijn we 3 maanden verder en ik heb maar 2 keer gewerkt en heb steeds 3 uurtjes gewerkt dus heb 6 uur maar gewerkt ik moet 4 dagen beschikbaar zijn maar ik krijg geen uurtjes pas na 3 maanden heb ik gewerkt(6uur maar) mag ik nu werken bij een ander beveiligings bedrijf hun kunne mij wel 30 uur aanbieden? En als ik weg ga voordat ik 1060 uur heb gewerkt moet ik de cursus kosten terug betalen. Maar weet niet hoeveel dat is heb wel getekend voordat .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat ik begrijp:
-Aanbod fulltime op -0- uren contract! cursus op kosten werkgever en op datzelfde -0-uren-contract 1060 uur (raar aantal) werken voordat je weer weg mag.
-Cursus gevolgd en behaald en na 3 maanden 2 x 3 = 6 uur gewerkt (niet meer aangeboden gekregen) en wel 4 dagen beschikbaar moeten zijn.
-Je hebt dit getekend. Je weet niet hoeveel de cursuskosten zijn, die je moet betalen bij eerder uit dienst gaan.

Lees goed je contract -de kleine lettertjes- daar staat ongetwijfeld een stukje in over dit deel : cursus en betaling / consequenties bij voortijdig uit dienst gaan.

(De les hieruit geleerd is dat je heel goed moet lezen wat zij voorstellen. gratis een cursus volgen en daarna in dienst moeten blijven is heel gewoon, een x periode. Zij hebben vast niet per ongeluk een vastgesteld aantal uren gebruikt i.p.v. een bepaalde periode.)

Heb je niet om meer uren werk gevraagd, zo ja wat was het antwoord? beloofd werd toch een fulltime baan, ook al kwam er een -0- uren contract. Wat was het antwoord?

Ga in gesprek met de mogelijk nieuwe werkgever en vraag of zij de kosten van de cursus willen overnemen tegen een contract waarin vaststaat dat jij een bepaalde periode onder contract blijft en niet eerder uit dienst gaat, weg mag.

Antwoord

Als de huidige werkgever niet meer uren biedt, lijkt het raadzaam om op te stappen. Fulltime op -0- uren contract en dan 2 x 3 uur werken in 3 maanden is alles behalve fulltime.

Ga in gesprek met mogelijke nieuwe werkgever en stel voor dat zij de kosten van de cursus overnemen. Onder voorwaarde uiteraard van het vaste contract na een proefperiode en dat je een bepaalde periode in dienst blijft (als consequentie). Dit zou een goede deal zijn, je hebt de cursus al gedaan, bent dus gewoon beschikbaar/inzetbaar voor de werkgever en jij krijgt een werkgever waar je gewoon kunt werken, die je inzet i.p.v. beschikbaar te zitten zonder aan de slag te kunnen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb 2 keer al gevraagd om de overeenkomst die ik getekend hebt van de 1060 uur maar krijg hem maar niet. Word betaald via een payroll maar dat contract heb ik ook nog niet gehad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Vinny
Ga nu in eerste instantie naar het Juridisch Loket en neem alles mee (heb je iets? op papier staan van de afspraken?). Ook je ID-kaart. Vraag daar wat er nou eigenlijk KAN en MOET volgens de wet en ook wat jij dus nog kunt doen nu. Zoals bv een brief schrijven en aangetekend versturen met daarin al je vragen, en dan ook een consequentie daaraan verbinden. Daarna afwachten wat er gebeurt.
Maar het Juridisch loket kan je hiermee veel beter helpen, die weten de regels.