ben ik verplicht de bankrek van mijn overleden vader te laten zien?

ik ben gemachtigt door de notaris en broers en zussen gaven accoort nu is 1 van de broers niet accoort gegaan met mijn afhandeling en hij wil de rek van mijn overleden vader in zien ben ik dat verplicht

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Als u door de notaris gemachtigd bent om als executeur op te treden, staan de rechten en plichten in het testament. Als u volgens een codicil benoemd bent, gelden de rechten en plichten zoals in de wet zijn beschreven.
De executeur mag alle bezittingen van de overledene onder zich nemen. Hij krijgt het beheer over de bezittingen.
De executeur moet de hele erfenis zo goed mogelijk afwikkelen. De verdeling van de erfenis gebeurt door de erfgenamen zelf. Aan het eind van de afwikkeling van de erfenis moet de executeur voor zijn werkzaamheden rekening en verantwoording aan de erfgenamen afleggen.
U bent verplicht de rekening van uw overleden vader te laten zien, sterker nog u bent verplicht alles aan uw broer en mede-erfgenamen te tonen waarnaar zij vragen, mits het betrekking heeft op de nalatenschap.

Toegevoegd na 12 minuten:
Zie Artikel 148 en Artikel 151 Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek
De executeur moet aan een erfgenaam alle door
deze gewenste inlichtingen omtrent de uitoefening van zijn taak geven
Een executeur wiens bevoegdheid tot beheer van de nalatenschap is geëindigd, is verplicht aan degene die na hem tot het beheer bevoegd is, rekening en verantwoording af te leggen, op de wijze als voor bewindvoerders is bepaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
En dat is maar goed ook! +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Geheel mee eens.
De rechterlijke controle op de executeur laat echter helaas maar al te vaak te wensen over.