heb ik recht op een bepaalde uitkering omdat ik niet kan werken ivm migraine?

Ik ben nu 20 jaar en heb verschillende opleidingen en fulltime baantjes gehad. Hiervan heeft niks langer dan een half jaar geduurt omdat ik regelmatig migraine heb en dus plat lig. Ik begrijp heel goed dat een werkgever niet iemand wilt die vaak afwezig is door migraine.heb al meerdere medicijnen gehad etc maar niks werkt hier tegen.
Nu is mijn vraag of er iets van een uitkering is omdat ik niet kan werken ivm mijn migraine

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
Amadea
7 jaar geleden
Als jij geen migraine hebt kun je toch gewoon werken? Nee, dat geeft geen recht op een uitkering. Ik zou in de hoek van de fytotherapie en natuurgeneeskunde gaan zoeken naar een goede leefwijze om minder last te hebben van de aandoening!
TurfGraver
7 jaar geleden
Ben je voor een gedeelte afgekeurd om te werken?
Erna55
7 jaar geleden
Hoevaak heb je de migraineaanvallen ?

Antwoorden (1)

Als je je ziek gemeld hebt vanuit een situatie waarin je verzekerd was voor arbeidsongeschiktheid, heb je recht op doorbetaling bij ziekte en - wanneer na twee jaar zou blijken dat re-integratie niet mogelijk is - mogelijk (gedeeltelijke) WIA. Ben je niet verzekerd, dan kun je bij de gemeente aankloppen voor ondersteuning bij re-integratie en indien nodig kun je dan een - al dan niet tijdelijke - uitkering krijgen als je voldoet aan de verdere voorwaarden. Met de komst van de Participatiewet is Wajong - waar je eerder misschien onder had kunnen vallen áls zou blijken dat je niet in staat bent zelfstandig het sociaal minimum te verdienen (en ik vraag me om eerlijk te zijn af of dat zou is) - alleen nog maar mogelijk als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Het staat je natuurlijk vrij om een aanvraag te doen, maar met wat je hier vertelt is die kans erg klein. Met migraine kun je namelijk de meeste tijd wel werken, alleen tijdens aanvallen - die zich niet laten couperen - niet.

Bij de gemeente zal trouwens eerst gekeken worden of je nog scholingsmogelijkheden hebt, zeker omdat je nog geen 27 bent. Tot je 21e heb je sowieso geen recht op een volledige uitkering op sociaal-minimumniveau, omdat je ouders nog onderhoudsplichtig zijn.

Nu weet ik niet wat de frequentie is van je aanvallen, maar de meeste mensen met migraine kunnen wel gewoon werken, alleen moeten ze zich wat vaker ziekmelden. Je zou bij je keuze voor een opleiding rekening kunnen houden met je arbeidsmogelijkheden en kiezen voor een opleiding waarmee je terecht kunt komen in werk waarbij je relatief gemakkelijk je eigen tijd kunt indelen. Ook tijdens het volgen van je opleiding kun je begeleiding krijgen en in elk geval extra tijd vanwege je aandoening. Maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand ergens niet werd aangenomen vanwege migraine. Je bent ook niet verplicht om dat soort dingen vantevoren te melden trouwens, tenzij je een aandoening hebt waardoor je je werk niet naar behoren kunt uitvoeren.