Hoeveel is mijn netto iva uitkeringbij een bruto van 2846,00?

Dit is mijn maandloon er komt nog een 13e maand bij en vakantiegeld 8%
groet Peter

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je zo'n gigantisch salaris hebt gehad, kun je dat sommetje ook wel zelf maken met een beetje googelen. ;-) http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/63966-iva-uitkering-hoogte-duur-en-voorwaarden.html Dikke kans overigens dat je - afhankelijk van je ziekte natuurlijk - nog 20 % van je oude maandloon kunt verdienen ; dan vervalt de IVA.
Poet
7 jaar geleden
kijk hier even
http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/index.aspx
gvrox
7 jaar geleden
@marleen dat is toch helemaal niet gigantisch, en er zijn vast mensen die nog veel meer verdienen en toch niet kunnen rekenen :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door een hersenbloeding is googelen heel moeilijk ik snap niet hoe ik de cijfers moet invullen vandaar de vraag....
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt googelen om de hoogte van een uitkering te zoeken.
Ik vind het ook wonderlijk dat het salaris hier geëtaleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan dus niet googelen omdat ik het ( niet) meer begrijp voor mij zijn de berekeningen te moeilijk vandaar de vraag ik snap het alleen als er bv staat 1000 bruto wordt zeg maar 700 netto snapt u?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gvrox ; dan leven we wellicht in een totaal verschillende wereld ; ik vind het waanzinnig gigantisch, met een salaris van 8,25 bruto per uur ;-) Maar een hersenbloeding is inderdaad wel even een ander verhaal ja..... Krijg je over je dertiende maand ook nog 8 % vakantiegeld ? Want dat schelt natuurlijk ook weer een brokje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee krijg geen 8% over de 13e maand
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
idd een heel groot verschil zeg...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
okee dan begin ik opnieuw..... ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, ik heb nog geluk dat vorig jaar het wettelijk minimumloon in Duitsland is ingevoerd ; daarvóór was het 7 euro bruto. Maar dat maakt niet uit, ik werk grotendeels voor mijn lol, en voor mijn vrijwilligerswerk krijg ik al helemaal niks ;-) Bespaart weer een sportschool, denk ik altijd maar.
Erna55
7 jaar geleden
Lees na mijn reactie pas dat je een hersenbloed hebt gehad.
Ik neem mijn opmerking terug. Je zult vaker papieren in moeten vullen. Sommige plaatsen hebben een vrijwilliger die helpt bij invullen.
Dit is vaak via het maatschappelijk werk te regelen.
Kun je je via de telefoon verstaanbaar maken ?
gvrox
7 jaar geleden
@marleen inderdaad andere werelden dan, het gemiddelde hier van collega's ligt wel een stukkie hoger (en ik werk ook met plezier :)

Het beste antwoord

Je maandloon is 2846 euro, keer 12 = 34.152
Plus 8 % vakantiegeld is 36.884
Plus dertiende maand zonder vakantiegeld = 39.730, 16
Dat is het jaarloon.

Dit moet je delen door 261 (aantal uitkeringsdagen per jaar) = 152,22
en vermenigvuldigen met 21,75 (aantal uitkeringsdagen per maand) = 3310.84

Als je er helemaal niet meer bij werkt, moet je daarvan 75 % nemen
= 2483, 13 per maand BRUTO.

Wat daar netto van overblijft gaat mij een beetje boven mijn pet, want het is natuurlijk niet een inkomen uit arbeid, en vermoedelijk heb je nog recht op het een en ander aan heffingskortingen, of moet het vakantiegeld op een andere manier in de berekening worden meegenomen. Het is dus een beetje grove benadering.

Als ik een "standaard" rekentooltje van Internet gebruik, kom ik op 1692,21. Maar dat zou dus wel een beetje kunnen afwijken. Vermoedelijk komt het bedrag heel dicht in de buurt van 75 % van wat je nu netto verdient.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel hartelijk dank, dit geeft mij een idee van wat het ongeveer zou kunnen zijn.
vriendelijke groet Peter
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hee joh, niet zo snel ; misschien komt er wel iemand met een veel beter en nauwkeuriger antwoord ;-) .
Ik heb gewoon de stappen in de link gevolgd, maar ben beslist geen boekhouder. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat dat is waar je rekening mee moet gaan houden.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen inderdaad het is gewoon rekenen. Maar is het zo? In de iva krijg je geen 13de maand. Je krijgt een loon naar laatst verdiende loon daarbij is dan rekening gehouden met de 13de maand. en daar een percentage van plus 8% vakantiegeld in de maand mei. Ik dacht dat het 75% van het laatst verdiende loon is. Dus heeft hij het wel over het juiste loon?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat soort dingen durf ik ook mijn hand niet voor in het vuur te steken ; alleen is de dertiende maand wel een onderdeel van je jaarlijkse brutoloon/ jaarinkomen, net als je vakantiegeld. Dat moet je voor de belasting ook opgeven, dus heb ik het hier ook meegenomen. Het is inderdaad 75 % van het laatstverdiende loon. Maar als de berekening anders is (bijvoorbeeld bruto jaarloon berekenen zonder vakantiegeld, en dan vakantiegeld over de bruto uitkering rekenen) kom je geen honderden euro's hoger of later uit.
ronron1212
7 jaar geleden
Klopt Marleen. Is alleen de vraag of hij wel het juiste bedrag heeft.

Andere antwoorden (2)

Ik kom iets lager uit per maand dan Marleen.

Ik begin bij het brutobedrag dat Markeen had, eur 2483,13.

Bij een uitkering wordt het vakantiegeld gereserveerd, om het eenmaal/jaar uit te betalen.

Eur 2483,13 : 1.08 = bruto eur 2299,19.
Dit bedrag heb ik in de bruto-nettocalculator gestopt bij "pensioenen en uitkeringen".

Kom dan uit op netto 1591,86 per maand (in het geval voor loonheffingskorting toepassen wordt gekozen, anders wordt het lager).

Toegevoegd na 14 minuten:
Strikt genomen, mag je het zo niet berekenen. De berekening start niet met het brutoloon maar met het sv-loon, het loon voor de sociale verzekeringen, zoals dat bijv. op een jaaropgave staat of op een salarisstrook.. Als je bijv. meebetaalt aan je pensioen zie je dat als een inhouding op het brutoloon. Daardoor wordt het sv-loon lager.
Computoon
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dit staat in de vraag
Dit is mijn maandloon er komt nog een 13e maand bij en vakantiegeld 8%
Dus zijn maandloon is nog exclusief vakantie geld en de 13 maand.
Computoon
7 jaar geleden
Ja, en daarmee heeft Marleen correct gerekend. Voor de berekening van de maandelijkse uitkering wordt het bedrag van het vakantiegeld apart gezet om het in mei of juni uit te betalen.
ronron1212
7 jaar geleden
Het bedrag lees nu even goed is exclusief zijn vakantiegeld. 2846,00 ex vakantiegeld en dertiende maand. Dus 13 de maand moet nog bij maandloon. Vakantiegeld dus niet en dat zit er ook niet in.
Computoon
7 jaar geleden
Als je mijn berekening volgt, dan zie je dat ik start met het bedrag van Marleen. In haar tweede zin telt ze het vakantiegeld bij het brutomaandsalaris van vraagsteller en rekent zo verder. ("Plus 8% vakantiegeld is 36.884").
Zo komt ze al rekenend op een uitkeringsbedrag waar dat vakantiegeld zit "inbegrepen". En ja, ik heb het goed gelezen :-) Ik stel voor dat je eerst Marleens antwoord leest en dan dat van mij.
ronron1212
7 jaar geleden
Je maandloon is 2846 euro, keer 12 = 34.152
Plus 8 % vakantiegeld is 36.884 Marleen gaat ook uit van 2846 daar bovenop het vakantiegeld.
Niemand kan je vertellen hoeveel je netto inkomen uiteindelijk exact zal bedragen. Dit is namelijk afhankelijk van je persoonlijke situatie, welke bepaalt hoeveel belasting je betaalt en of en voor welke aftrekposten je in aanmerking komt. Denk aan dieetkosten, medische kosten die niet vergoed zijn, studiekosten en de hypotheekaftrek. Daarnaast krijg je bij langdurige ziekte vaak een jaarlijkse eenmalige bijdrage van bijvoorbeeld het UWV van enkele honderden euro's. Al deze aspecten kunnen je netto-inkomen veel hoger doen uitkomen dan het bedrag dat je netto ontvangt van het uitkeringsorgaan.

Voor de berekening van het vakantiegeld is het van belang te weten of de uitkering per 4 weken uitbetaald wordt, omdat de 13e maand dan reguliere uitkering is en meegenomen wordt in het bedrag waar de 8% vakantietoeslag over berekend wordt.
Wanneer het daadwerkelijk een 13e maand is, wordt het als een extra bonus bovenop de uitkering beschouwd en krijg je hierover geen 8% vakantiegeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Over welke uitkering heb je het bij ziekte 1 keer per jaar?
Of je nu per vier weken salaris krijgt of per maand maakt voor je vakantie geld niets uit die wordt in eens in mei betaald. Kun je het even verder uitleggen? De dertiende maand zal gewoon in zijn maand salaris zitten wat er wordt bij een uitkering geen losse dertiende maand betaald.