Mag ik geld ontvangen van een kennis als een soort schenking/lening naast mijn stufi?

Een familiekennis wilt mij helpen vanwege mijn uitwisseling naar het buitenland binnenkort. Ik heb namelijk een minimale bedrag nodig voor een bankverklaring voor mijn visum (3000 euro). Zij wilt ongeveer 700-1700 euro binnen twee maanden storten op mijn rekening. Omdat zij weet dat ik een beetje krap zit wat betreft geld, dringt ze erop aan dat ik het voorlopig gewoon als een soort schenking mag zien.
Ik ontvang momenteel studiefinanciering+lening (oude leenstelsel), is een dergelijke schenking of lening van een kennis (dus geen familielid) toegestaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De schenking van de kennis is tot € 2122 belastingvrij. Geen enkel probleem dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je het geld leent van de kennis is er ook geen probleem. Het geld blijft dan bezit van de kennis. Hij heeft een vordering op jou. Of en hoeveel rente er betaald wordt kan onderling afgesproken worden.
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Als aanvulling voor VS: ik zou wel echt duidelijke afspraken maken over of het nu en lening of schenking is. Het komt ongetwijfeld vanuit een goed hart en het is heel fijn dat je iemand kent die je kan en wil helpen, maar dit soort dingen kunnen voor irritatie gaan zorgen als het niet duidelijk is wat je precies van elkaar verwacht. Ik leen zelf uit principe geen geld uit aan vrienden. Als ze in nood zitten en ik kan het geld missen dan wil ik het géven, maar lenen: geen sprake van. Besluiten jullie wél dat het een lening is, maak dan duidelijke afspraken over de terugbetaling en leg die ook vast. Dat kan je in de toekomst heel wat ellende besparen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je aanvullende advies Lies12! Ik zal inderdaad een duidelijke afspraak moeten maken om toekomstige confrontaties of dergelijke te voorkomen! Ik denk dat ik zelf het liefst als lening beschouw, en afspraken maak over hoe en wanneer ik het terug ga geven. Voel me er zelf namelijk ook ongemakkelijk bij om zo'n bedrag van een familie kennis als geschenk te beschouwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een duidelijk antwoord, heel erg bedankt!