Wat bedoelen ze met deze inkomensklassen?

GroenLinks heeft gisteren een foto online gezet waarin ze laat zien hoeveel euro de drie inkomensklassen erbij hebben gekregen ('hogere', 'midden', lagere'). Naast het feit dat deze foto een zeer vertekend beeld geeft vraag ik me af wat voor loon er bij deze groepen hoort?

Is hoog bijvoorbeeld boven de €50.000 per jaar? Laag alles onder de €20.000 en midden alles daartussen in?

Link naar foto: https://www.facebook.com/groenlinks/photos/a.196532110505.255777.175740570505/10157445528390506/?type=3&theater

Toegevoegd na 3 minuten:
Foto toevoegen aan vraag lukt (nog steeds) niet, hierbij een linkje: http://imgur.com/DzEny8E

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit lijkt me wel een beetje een (erg) vertekend plaatje ; procentueel zullen ze om en nabij evenveel er op vooruit zijn gegaan, als de lagere en middeninkomens er al niet MEER op vooruit zijn gegaan. En hoeveel hogere versus lagere inkomend HEBBEN we uberhaupt ? Hoeveel éénpersoons-huishoudens en eenoudergezinnen zitten er bijvoorbeeld bij de hogere inkomens ; nul ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad daar doelde ik ook op. Deze getallen dien niet absoluut maar relatief (procentueel) weergegeven te worden naar mijn mening, dit is natuurlijk erg vertekenend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En bruto ; maakt nogal uit of je daar vervolgens 12 % of 52 % belasting over betaalt ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vertellen ze er ook bij dat alle kamerleden van GroenLinks in de hogere inkomens vallen ? (EN RUIM ook nog , met zo'n 92.400 per jaar (vakantiegeld niet meegerekend) ? http://www.parlement.com/id/vh8lnhrrs0qo/inkomen_tweede_kamerlid Shit man.....ik had de politiek in moeten gaan.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee joh Marleen, daarvoor ben je veel te goed in het beantwoorden van vragen.
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen je betaald nooit over je hele inkomen 52%
http://belastingschijven.net/belastingschijven-2016/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen je zit fout (veel te laag)
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/vipsalarissen/nederlandse-politici
Ze betalen natuurlijk geen 52% belasting over het totaal bedrag, maar met hun schadeloosstelling moeten zij wel rond kunnen komen. http://www.parlement.com/id/vh8lnhrrs0qo/inkomen_tweede_kamerlid
Antoni
7 jaar geleden
@JoanDArc, ik vermoed dat @Marleen deze zin heeft gebruikt voor haar berekening: "De schadeloosstelling van 'gewone' Tweede Kamerleden komt overeen met de hoogste periodiek van schaal 16 BBRA, dat wil zeggen € 7705,12 bruto per maand sinds 1 januari 2016.", van http://www.parlement.com/id/vh8lnhrrs0qo/inkomen_tweede_kamerlid. 12 x € 7705,12 is € 92.461,44, dus "zo'n 92.400 per jaar", zoals @Marleen noemt. Op "jouw" site staan alleen de inkomens van de fractievoorzitters die weer wat hoger zijn dan de gewone kamerledenvergoedingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze vraag zou door GroenLinks beantwoord moeten worden. Deze boodschap is te vaag en er dient vermeld te worden bij welk inkomen laag eindigt, midden begint en eindigt en hoog begint.

Het beste antwoord

Het slechte van het staatje is dat men de inkomensklassen niet gedefinieerd heeft. Dus in feite zegt het helemaal niets, de juistheid ervan is niet te bevestigen, noch te ontkennen.

Met wat fantasie zou je kunnen bedenken dat met "middeninkonens" het modale inkomen wordt bedoeld met een variatiebreedte van een onbekend aantal euro's daarboven en een onbekend aantal euro's daaronder. Alles buiten die grens is hoog danwel laag.

Zonder "legenda" blijft het een politiek plaatje waar je alle kanten mee uitkunt.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
http://nos.nl/artikel/2132569-dijsselbloem-veegt-vloer-aan-met-inkomensplan-sp-en-groenlinks.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Mijn gevoel wordt bevestigd.

Andere antwoorden (1)

Volgens de belasting :

Lagere inkomens : 0 tot 19.922 euro (8,4 % belasting)
"Lagere" middeninkomens : 19.922 tot 33.715 euro (12 % belasting)
"Hogere" middeninkomens en 33.715 tot 66.421 euro (40 % belasting)
Hogere inkomens : vanaf 66.421 euro (52 % belasting).

Tot 33.715 zou je vanwege het lage belastingtarief nog als lage inkomens kunne beschouwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord! GL bedoelt dan waarschijnlijk: 'lagere' inkomens gaan dan tot €33.715. De 'midden' inkomens van €33.715 tot €66.421 en de 'hogere' inkomens alles boven de €66.421, als ik het goed begrijp?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet welke indeling ze genomen hebben, ongetwijfeld die die het mooiste plaatje opleverde, en dat kan ik zo 123 (of 456) niet narekenen ;-) Het modale inkomen is 36.500 , dus je kunt er voor kiezen alles boven modaal gemiddeld te noemen ; ik denk echter dat alles daar vlak onder ook bij het gemiddelde hoort. Dus laag tot 19.992, midden van 19.992 tot 66.421, en alles daarboven hoog. Dan heb je een lekker grote middengroep die lekker afsteekt bij de laagste en de hoogste ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En omdat men niet weet welke maatstaven GroenLinks hanteert kan men het plaatje dus niet beoordelen. Alles wat men er van gaat vinden is dus eigen interpretatie.