heb ik recht op een uitkering ?

ben 61 zelfstandige tot eind van het jaar vroeger wel in loondienst gewerkt ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
U komt mogelijk in aanmerking voor een IOW uitkering. (inomensondersteuning oudere werkloze.
Voor zelfstandigen van 55 jaar of ouder die onvoldoende inkomsten hebben uit hun bedrijf, is er de IOAZ.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz

Antwoorden (1)

Als je stopt als zelfstandige heb je mogelijk recht op een IOAZ-uitkering.

Op een WW-uitkering heb je geen recht. Om daarop recht te kunnen hebben, zou je in de 39 weken voor de eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken in loondienst moeten hebben gewerkt, al is het maar een dag per week. (De zogenaamde wekeneis).Dan heb je recht op 3 maanden WW. Voor een langere WW moet je ook voldoen aan de jareneis en daar kun je niet meer aan voldoen als het langer dan een jaar geleden is dat je in loondienst hebt gewerkt.

Voldoe je niet aan de voorwaarden voor IOAZ, noch een andere uitkering, dan bestaat mogelijk recht op het vangnet, de bijstand. Daarvoor gelden strenge regels voor wat betreft inkomen en vermogen.

"Voorwaarden IOAZ-uitkering oudere gewezen zelfstandigen

U kunt een beroep doen op een IOAZ-uitkering als uw bedrijf onvoldoende opbrengt om van te leven. Daarnaast gelden de volgende voorwaarden:

    U bent 55 jaar of ouder, maar u heeft de AOW-leeftijd nog niet bereikt.
    U heeft ten minste 10 jaar als zelfstandige gewerkt. Of u heeft 3 jaar als zelfstandige gewerkt en daarvoor werkte u 7 jaar in loondienst.
    U heeft 1.225 uur of meer per jaar in uw eigen bedrijf gewerkt. Dit is gemiddeld zo'n 24 uur per week. Als uw partner ook meewerkte in het bedrijf moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt. En uw partner minimaal 525 uur.
    De inkomsten (de winst) uit uw bedrijf zijn de laatste 3 jaar minder geweest dan € 23.124 bruto gemiddeld per jaar (was € 22.511). Bij de inkomsten worden ook eventuele andere inkomsten gerekend. Bij de inkomsten tellen de inkomsten van uw partner ook mee. Dit geldt alleen als uw partner meewerkt in het bedrijf. En daarvoor een meewerkvergoeding of een winstaandeel krijgt. Andere inkomsten van uw partner, bijvoorbeeld loon of een WW-uitkering, tellen niet mee.
    Voor de toekomst verwacht u een inkomen van minder dan € 23.872 bruto per jaar (was € 23.204). De gemeente zal dit onderzoeken."

Toegevoegd na 1 minuut:
"Aanvragen IOAZ-uitkering

U vraagt een IOAZ-uitkering aan bij uw gemeente. U moet dit doen voordat u stopt met uw onderneming. Tussen de aanvraag en het moment waarop u stopt mag maximaal 1,5 jaar zitten.  U krijgt de uitkering per maand (achteraf) uitbetaald."
Computoon