(Onbetaald)Ouderschapsverlof en boete clausule? In de zorg

Als je besluit midden in je ouderschapsverlof te gaan stoppen met werken moet je dan een boete betalen of na je genuttigde ouderschapsverlof. Zoja Hoeveel zou dit ongeveer kosten en hoelang moet je werken om geen boete te krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Is het nu onbetaald ouderschapsverlof of betaald?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor zover ik weet is ouderschapsverlof alleen maar tijdelijk - in principe onbetaald- (deeltijd)verlof met recht op behoud van je (volledige) baan. Als je daar mee stopt, heeft dat verder toch geen consequenties ? je hebt alleen natuurlijk geen recht meer op ouderschapsverlofkorting, want als je niet meer werkt, heb je ook geen verlof. Als je werkgever je toch een vergoeding betaalt tijdens je verlof (mazzelaar) stopt dat natuurlijk als je je baan opzegt. Of je dan het reeds betaalde verlof moet terugbetalen, moet je overleggen met je werkgever.
Computoon
7 jaar geleden
De ouderschapsverlofkorting is op 01-01-15 afgeschaft.

Antwoorden (1)

Geen boete.

Uiteraard moet je je wel gewoon houden aan dezelfde regels die gegolden zouden hebben als wanneer je geen ouderschapsverlof zou hebben gehad.

Dus als je opzegt: rekening houden met een maand opzegtermijn einde maand (behalve als in de cao of arbeidsovereenkomst een langere opzegtermijn staat). Je bent immers nog gewoon in dienst.

Heb je een contract voor bepaalde tijd dat tussentijds niet opzegbaar is: dan moet je het uitdienen, behalve als je eerder wegkunt met wederzijds goedvinden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo'n "boete" kan er wel zijn als het ouderschapsverlof deels doorbetaald werd. Je hebt dan namelijk geld gekregem waar geen werk tegenover stond. Maar de voorwaarden waaronder die "boete" kan worden gevorderd moeten dan wel vastliggen.
Computoon