Hoe kan ik zien of mijn werkgever mij heeft aangemeld bij de belastingdienst?

Zodat ik weet dat ik niet zwart aan het werken ben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (1)

http://www.uwv.nl/particulieren/formulieren/digitaal-verzekeringsbericht.aspx

Op dit adres van het UWV kun je, na ingelogd te zijn met het DigiD, zien welke loongegevens bij het UWV bekend zijn. Dan zijn ze ook bij de Belastingdienst bekend want de salarisadministratie stuurt alles digitaal door naar de Belastingdienst.

Je moet dus minstens 1x loon hebben ontvangen voor je op die site iets kunt zien. In normale situaties ontvangt de Belastingdienst niet in een eerdere fase bericht dat een bedrijf een nieuwe werknemer heeft aangenomen. Die "papieren" moeten natuurlijk wel in de salarisadministratie zitten. Daar wordt ook op gecontroleerd maar daar merk je zelf weinig van. Denk aan het zeer belangrijke kopie van het geldige ID. Dat moet in de administratie zitten voor je daadwerkelijk begint te werken. Verder de gegevens voor de loonheffing, je arbeidsovereenkomst, enz. Het staat allemaal in het "handboek loonheffingen".

Toegevoegd na 3 uur:
Een opmerking die vermeld is op de site van het UWV waarnaar ik verwees:

"Na iedere loonperiode (4 weken of maand) geeft uw werkgever uw loongegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst verwerkt deze gegevens en geeft deze gegevens weer door aan ons. Het kan ongeveer 2 maanden duren voordat deze gegevens verwerkt zijn. Daarom staan de laatste maanden soms nog niet op deze pagina."
Computoon