mag je een bedrijfsauto met verklaring uitsluitend zakelijk gebruik beschikbaar stellen aan een goed doel? oftewel, zijn dit dan zakelijke kilometers?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Amadea
7 jaar geleden
Ben jij de eigenaar van dat bedrijf en dus ook van die auto, of ben je er een werknemer van?

Antwoorden (2)

Nee. De verklaring "uitsluitend zakelijk gebruik" bij een bestelauto wil zeggen dat de bestuurder-werknemer 'm uitsluitend zakelijk gebruikt. Je moet bij het invullen van die verklaring ook de naam van de desbetreffende werknemer opgeven.

Bedenk verder dat wanneer de Belastingdienst de auto op een ongebruikelijke plaats of een ongebruikelijk tijdstip ergens ziet er grote ongemakken kunnen ontstaan.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als de gift als zakelijk kwalificeert, waarom de kilometers niet? Kan hier nergens iets over terugvinden, alleen dat autokosten als zakelijke gift aangemerkt kunnen worden (max 0.19 per km)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je een link over die zakelijke gift kilometer kosten? Stel dat er reclame op de bus staat en deze wordt ingezet bij een goed doel zoals het inzamelen van oud papier voor de hartstichting dan zou het best eens mogen. (ik weet dit niet zeker) Stel het goeie doel is een sportvereniging waarbij je tijdens een toernooi ook je eigen kinderen vervoerd wat je anders met een privé auto had gedaan, dan ben je eigenlijk zelf het goeie doel. Ergens zal er een grens zijn.. Het zal helpen als er een zakelijke reden is om het goeie doel te steunen. (o.a. reclame)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het maakt veel uit o het bedrijf/werkgever de auto voor het goede ANBI-doel inzet of dat de werknemer/berijder dat in prive doet.
Computoon
7 jaar geleden
Het gaat hier niet om het uitlenen van een bedrijfsauto op zich maar om het uitlenen van een bedrijfsauto waarvoor een verklaring "uitsluitend zakelijk gebruik" is ingediend. (Gevolgen: geen km-registratie bijhouden door de werknemer-bestuurder, geen fiscale bijtelling voor de werknemer. Maar er mag dan ook helemaal niet prive in worden gereden). Die verklaring is gebonden aan een bepaalde werknemer (en werkgever). Rijdt een andere werknemer ook in die auto, dan moet ook voor hem die verklaring worden ingevuld (als aan de voorwaarden wordt voldaan.) Stel dat de auto met zo'n verklaring zou worden uitgeleend en het cameratoezicht van de Belastingdienst signaleert het voertuig op het parkeerterrein bij een festival in het weekend. Dan moet er een hoop "aannemelijk worden gemaakt."
Als het goede doel geen medewerkers betreft zou ik dit wel aandurven, het is dan gewoon een soort gift!