Waar kan ik, particulier, grotere bankbiljetten (bijv. €50) wisselen in muntgeld en kleine bankbiljetten (€5 of €10)?

Bij mijn eigen bank (ING) werd dit meteen geweigerd. ("Dat kan niet." )
(Gezocht naar vragen hierover : niets, wel een zak 5 gulden munten in te wisselen; niet van toepassing.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij kleine bedragen kan het vaak wel bij de supermarkt. Een €200,00- of €500,00-biljet wordt wel al een stuk lastiger.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
'("Dat kan niet." )' Ze bedoelen waarschijnlijk "Dat WILLEN we niet." Banken zijn tegenwoordig nauwelijks geïnteresseerd in de kleine klant. Overal worden kantoren gesloten en bijna geen enkele bank heeft nog cash-geld in huis. Waar je als gewone burger dan naar toe moet is letterlijk een goede vraag. Daarom een plus voor deze vraag.
Cryofiel
7 jaar geleden
Er zijn ING-kantoren waar stortingsautomaten staan. Daar kun je je grotere bankbiljetten indoen. Het bedrag wordt dan bijgeschreven op je rekening. Vervolgens ga je naar een geldautomaat die biljetkeuze aanbiedt. Daar pin je geld in kleinere coupures. Hier zitten wel enkele beperkingen aan, maar voor incidenteel gebruik en voor niet te grote bedragen werkt deze methode.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon op de markt bij eender een marktkoopman.
paulus811
7 jaar geleden
Muntgeld kun je halen in een gokhal. Stop je briefje van 50 in de wisselaar en je krijgt 25 muntjes van 2 terug.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Cryofiel Onjuist. Als je bij de ING binnen bent (bij de GEA met de biljetkeuze mogelijkheid), is er geen 5 euro te kiezen en al helemaal geen munten. Heb er met een 'medewerker' bij gestaan , laten uitleggen (vertelde me niets nieuws) . Maar geen munten of 5 euro dus en daar ging het om. Twee briefjes van 5 euro en 5 munten van 2 euro, hoe moeilijk kan dit zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Maarten2212 Supermarkten willen zeker niet wisselen, zij betalen banken voor wisselgeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallakristozewiezewozewiezewieswieswieswies :-)) Merci!
Klopt wat je zegt. Ze willen niet.
N.a.v. deze vraag kreeg ik deze link : Read it and weep ... ter info!
https://handjecontantje.org/2016/02/19/onderteken-en-deel-de-petitie-voor-behoud-van-contant-geld/
Reddie
7 jaar geleden
Bij "mijn" ING kantoor heb ik onlangs €100 ingewisseld tegen 5 rolletjes met €2 munten.
Die transactie kost een paar eiro.
Geen enkel probleem.
Ik denk dat je te maken hebt gehad met een onwillige of onbekende employee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Freek : prima oplossing , einde van de middag zal elke marktkoopman graag wisselen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@paulus Natuurlijk, dat is zeker een mogelijkheid, creatief!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie Ik schreef opzettelijk dat ik als particulier wilde wisselen. Bedrijven hebben/krijgen meer en andere mogelijkheden en tarieven. Ook een particulier kan een transactie als de jouwe aangaan of zelfs voor de helft > €50 , maar dat kost wel geld en ik vind dat mijn bank dat kosteloos moet kunnen doen als ik voor 20 euro iets kleins wil wisselen als particulier dus.
[Bovendien moet je dit een week minstens van te voren aanvragen/ bestellen!] >> rentetarief 05% > gezakt > 0,4% ... ik bedoel maar .
Cryofiel
7 jaar geleden
Mijn methode werkt wel degelijk. Niet voor munten. Wel voor briefgeld. Voor munten kun je naar Duitsland gaan. Daar kun je muntrollen pinnen uit de muntrolpinautomaat. Je betaalt daar geen kosten, dus een rolletje met 50 munten van 2 euro kost gewoon 100 euro.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de bank betaal je er voor . Als ondernemer helemaal particulier iets minder . Stap bij een ondernemer binnen die behoefte heeft aan papiergeld . Of stap bij de gok kasten winkel binnen . Wissel automaten zijn er daar genoeg.
Erna55
7 jaar geleden
Er zijn ook benzinestations die naast hun koffieautomaat een wisselautomaat hebben. Daar krijg je munten ( en briefjes ) retour.
Ritsuka
7 jaar geleden
Als er kermis is, kun je daar ook wisselen. Bij de grijpautomaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Cryofiel Bij een GEA (binnen het kantoor) kun je hooguit in wat briefjes van 10 wisselen, niet van 5 en zeker geen munten. Mijn vraag bij mijn ING kantoor was 20 euro te wisselen in 2 x 5 euro biljetten en 5 x 2 euro munten . ("Mijn" kantoor sinds ? 1 maart jl. ? toen mijn filiaal gesloten werd.) >>Dat.kan.niet<< was letterlijk het antwoord. Tenzij ik voor VIJFTIG euro een bestelling zou doen, die 7.dagen op zich zou laten wachten... belachelijk .
Inderdaad geen kassa meer. >>Voor munten naar Duitsland gaan? Ik woon in Zuid-Holland / geen auto / laten we er dan een weekendje van maken ... :-)
Nee , geen goed idee, misschien als je in het oosten van het land woont? Naar mijn idee heel klantonvriendelijk en ik verwijs naar de link die ik eerder gaf. Interessant artikel en met deze zeer recente ervaringen ... https://handjecontantje.org/2016/02/19/onderteken-en-deel-de-petitie-voor-behoud-van-contant-geld/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka , Erna , Kapperkort , allemaal Is het niet van de gekke dat ik voor een bancaire handeling >geld.wisselen< naar allerlei andere 'takken van sport' in de samenleving toe moet , om dit voor mekaar te krijgen? Hier had ik die link moeten posten , nou ja staat hierboven.
Amadea
7 jaar geleden
Dat krijg ik zelf op de volgende manier prima voor elkaar via een ING-filiaal. Namelijk, ik stort het biljet van vijftig euro via de stortmachine (die daarvoor in het filiaal staat en waar je als particulier elk jaar zes keer gratis gebruik van mag maken) op mijn bankpas. En vervolgens ga ik met die bankpas pinnen en geef dan op het scherm aan dat ik Overige wil en geen van de aangegeven bedragen. Dan vul ik vijftig euro in, en kies voor 5 briefjes van 10 euro.
Daarna zou je naar een winkel kunnen gaan en vragen of je een briefje van tien kunt wisselen in kleingeld. Of je koopt iets kleins wat je tóch nodig hebt, en betaalt met een briefje van 10.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Storten hoeft niet maar kan , gewoon pinnen is al voldoende bij de GEA met "overige" als biljetkeuze. Dan heb je dus tientjes, klopt, maar geen briefjes van 5,- noch munten. Winkels willen meestal niet wisselen , zij moeten ook en zelfs meer betalen bij diezelfde bank om te wisselen . Iets kleins kopen , ja , dat doe ik nu dus ook >gedwongen< , maar het is belachelijk dat ik door mijn dure bank geweigerd wordt om @een wisseltransactie van 20 euro
@zonder kosten
@à la minute , zonder bestelling (met wachttermijn dus) geregeld te krijgen. Dat is zo niet-klantvriendelijk, op z'n zachtst gezegd... ...en Amadea, natuurlijk is het DUS wel te regelen, maar zoals ik hierboven al schreef : het is toch van de gekke dat een bedrijf niet doet waarvoor het juist is : bankzaken regelen ... om wat voor reden dan ook? en ALS ze dan zo nodig willen bezuinigen , daar gaat het uiteraard om , dan horen ze hier een betere @gratis@ oplossing voor aan te bieden. Zoals @Cryofiel schreef, zijn er kennelijk in Duitsland al wisselautomaten (in NL ook , maar dan moet je een gokpaleis in). Zou niet als richtlijn ingesteld moeten worden, dat naast een GEA ook een muntenwissel-automaat geplaatst wordt in ieder bankfiliaal? Dat lijkt hiervoor de , maar zeker een , oplossing. Hebben we alleen nog het 5 euro probleem .

Het beste antwoord

Hiervoor zou ik naar een GWK Travelex-vestiging gaan.

Als ik bijeenkomsten organiseer waarbij ik veel klein wisselgeld verwacht nodig te hebben, ga ik daarheen om kleine coupures en muntgeld te krijgen.

Kies een grote vestiging als je denkt dat men je niet zal willen helpen (-het is namelijk niet een verzoek dat men dagelijks zal krijgen en deze dienst staat niet op de website vermeld-): bij een grote vestiging zullen de mogelijkheden groter zijn en daar wil men geen lange rijen, dus zal men niet snel met je in discussie gaan.

Kijk op https://www.gwktravelex.nl/overzicht-gwk-travelex-geldwisselkantoren voor een vestiging bij jou in de buurt.
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Leuk, dat je mijn antwoord als beste hebt gekozen!