Kan ik WW aanvragen voor mijn buitenlandse vriendin?

Mijn Amerikaanse vriendin is een tijd geleden naar nederland gekomen om mijn samen te wonen. Ze mag voor 5 jaar blijven! Nederlands is alleen nog wel een probleem, kan ik WW voor haar krijgen? Of een andere uitkering?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
paulus811
7 jaar geleden
Voorzover ik me kan herinneren is een van de voorwaarden voor haar verblijf in Nederland dat jij garant staat voor haar levensonderhoud. Het kan dus niet zo zijn dat die vriendschap de samenleving nu geld gaat kosten. In plaats van zoeken naar een uitkering, is het wellicht beter om werk te zoeken. Dat moet voor een Amerikaanse niet onmogelijk zijn.
ronron1212
7 jaar geleden
Al zou ze recht hebben op een uitkering dan zou zij die moeten aanvragen en niet jij voor haar. Maar ze heeft geen recht.

Het beste antwoord

In ieder geval geen WW. Daarvoor is een arbeidsverleden in ons land nodig voor een werkgever. De werkgever draagt de WW-premie af, het is een werknemersverzekering.

Als er niet gewerkt is, is er ook geen premie betaald en zijn er geen rechten opgebouwd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bijstand is mogelijk als, naar mening van de gemeente, aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan. De gemeente zal overigens alles in het werk stellen om de tijd dat de uitkering verstrekt moet worden zo kort mogelijk te houden.

"Voorwaarden bijstand

@ U heeft recht op bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

@ U woont rechtmatig in Nederland.

@ U bent 18 jaar of ouder.

@ U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen met uw echtgenoot of voert u een gezamenlijke huishouding met iemand? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee.

@ U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.

@ U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.

@ U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.

Vermogenstoets bijstand

Om te bepalen of u recht heeft op bijstand bekijkt uw gemeente of u niet te veel vermogen bezit. Zoals spaargeld. Heeft u meer vermogen dan toegestaan? Dan kunt u hiermee in uw levensonderhoud voorzien. En heeft u geen recht op bijstand totdat u dit geld heeft opgemaakt. Het bedrag dat u maximaal aan vermogen mag bezitten is afhankelijk van uw leefsituatie."

Toegevoegd na 12 minuten:
Jouw inkomen en vermogen wordt in ieder geval mee betrokken bij het bepalen van het eventuele recht op bijstand.:

Toegevoegd na 4 uur:
Voor de volledigheid wijs ik je nog op het volgende, in het geval een bijstandsuitkering wordt aangevraagd:

"U hebt een vergunning voor bepaalde tijd
Als u deze vergunning hebt, moet de gemeente uw bijstandsaanvraag melden bij de IND. De IND kan na de melding besluiten dat u niet langer in Nederland mag blijven, omdat u gebruik moet maken van bijstand. Op het moment dat de IND besluit om uw verblijfsvergunning in te trekken, hebt u geen recht meer op bijstand. Tot die tijd kunt u wel recht hebben op bijstand."
Computoon
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee jij zult voor haar moeten zorgen heb je bij de IND ook voor getekend ze heeft geen recht op ww of bijstand