Wordt een transitievergoeding berekend over het gemiddelde inkomen van de hele contractduur of alleen over het laatse jaar?

Ik had 2,5 jaar een contract voor 27,5 uur en werd het laatste half jaar terug-gezet naar 12 uur. Over welke uren wordt de transitievergoeding nu berekend?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Als sprake is van een wisselend arbeidspatroon, gaat men uit van de laatste 12 maanden voor de berekening van de vergoeding.

Niet alleen het salaris telt mee, ook andere vaste looncomponenten (vakantiegeld) en overeengekomen variabele looncomponenten. (Dat zou bijv. een winstuitkering kunnen zijn.)

Toegevoegd na 56 minuten:
Het is me niet geheel duidelijk wat voor arbeidsovereenkomst je had. Een jaarcontract met 27,5 overeengekomen uren/week? Zo ja: dan had men het aantal uren niet "zomaar" eenzijdig kunnen aanpassen. Dat is vreemd.
Of was het een 0-urenovereenkomst van een jaar en heb je de eerste tijd 27,5 uur/week gewerkt? Dan geldt na 3 maanden het rechtsvermoeden van arbeidsomvang en had je betaald moeten worden op basis van het gemiddeld aantal uren dat je in de 3 voorafgaande maanden gewerkt had (die 27,5 uur/week dus) behalve als de werkgever kan aantonen dat dat aantal uren niet structureel was (maar bijv. beinvloed door het seizoen).
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had een contract van 27,5 uur gedurende 2 1/2 jaar en ben akkoord gegaan met die terugzetting naar 12 uur. Dit voor nog 6 maanden.