Op hoeveel studiefinanciering heb ik recht in mijn uitzonderlijke situatie?

Van februari 2012 tot dec 2015 heb ik een voltijd HBO gevolgd. Uiteraard met succes afgerond maar... ik heb in deze tijd een financiering gekregen op basis van het inkomen van mijn ouders. Ik was 29 toen ik startte & 33 bij afronding , al 13 jaar uitwonend, 10 jaar getrouwd geweest, moeder van 3 opgroeiende dochters en gescheiden. Kortom een loodzware periode. Vader van de kinderen draagt niet bij in financiële ondersteuning. DUO zei... ga maar lenen, gemeente zei: je hebt Studiefinanciering dus nergens recht op.

Had ik een verhoogde studiefinanciering moeten hebben en mijn ouders buiten beschouwing moeten laten? Mijn ouders zijn in deze situatie toch echt niet meer verantwoordelijk lijkt mij. Gevolg is een grote studieschuld (die misschien helemaal niet nodig is/was)

Wie helpt mij

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het inkomen van de ouders geldt wel degelijk bij de hoogte van de studiefinanciering. Daarbij maakt het niet uit of je zelf al uitwonend bent (bron 1).

Er zijn slechts een paar uitzonderingen dat het inkomen van de ouders niet meer geldt voor de hoogte van je studiefinanciering, maar waarschijnlijk gelden die voor jou niet (bron 2).

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik zie wel een melding bij bron 2 staan dat de mogelijkheid wordt geboden 'wanneer het ouderlijk gezag is beëindigd'. Daarvan is sprake wanneer je 18 bent, of wanneer je trouwt. Dat criterium is op jou van toepassing.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/wanneer-eindigt-mijn-gezag-over-een-kind

Je zou een bericht aan de DUO kunnen sturen met de vraag of er achteraf een herberekening van je studiefinanciering kan worden gemaakt, vanwege jouw persoonlijke situatie.
Of het zin heeft, weet ik niet. Het is alweer even geleden, dus mogelijk is het verjaard. Ik kan er ook nergens wat over vinden.