Krijg je als werknemer in Spanje vakantiegeld?

Heb je als je in loondienst bent in Spanje ook recht op vakantiegeld? Of krijg je het in een andere vorm (bijv. extra vakantiedagen)? Hoe is dit vergelijkbaar met de 8% zoals je in Nederland krijgt?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Volgens onderstaande 'blog' krijg je in Spanje vakantiegeld naast het salaris. Een bijzonder prettige bepaling uit de tekst licht ik er nog even uit:

"Een werknemer, die fulltime in dienst is, heeft recht op 30 werkdagen betaald verlof. De Spaanse feestdagen zijn hier niet bij inbegrepen. Augustus en in mindere mate juli zijn normaal gesproken de vakantiemaanden in Spanje. Er bestaan veertien nationale en lokale feestdagen (festivos)."

Goed. De tekst.

"Arbeidsovereenkomsten afsluiten in Spanje
Er bestaan verschillende soorten arbeidsovereenkomsten in Spanje. Deze zijn afhankelijk van lokale wetgeving, duur en aard. In Spanje zijn de rechten van de werkgevers en werknemers wetelijk vastgelegd. Daaronder vallen algemene voorwaarden van werkcontracten, ontslagprocedures en onderhandelingsregels. Er zijn specifieke regels voor verschillende industrieën en bepaalde werknemersgroepen. Er bestaan C.A.O.'s en individuele en tijdelijke werkcontracten.
Volgens de Spaanse arbeidswet hebben alle werknemers, of ze nu Spaans, buitenlands of gehandicapt zijn, recht op gelijke behandeling. Vanaf 16 jaar mag een persoon werken, waarbij er tussen de 16 en 18 jaar bepaalde beschermende regels gelden, o.a. bij kwesties als overwerk, nachtdienst of het verrichten van bepaalde werkzaamheden, die gevaarlijk of ongezonde worden geacht.

Er bestaan arbeidscontracten voor verschillende werkzaamheden en periodes, zoals gelegenheidscontracten (contrato por obra), vervangingscontracten (suplencia), parttimecontracten (tiempo parcial), werkervaringcontracten (becario)...
Een contract kan zowel mondeling als schriftelijk worden opgemaakt, maar het meest gangbare is een schriftelijk arbeidscontract, in het Spaans. De werkgever is verplicht om het arbeidscontract vóór de eerste werkdag te registreren bij het Instituto de Empleo (INEM), zoals het Arbeidsbureau in Spanje genoemd wordt. Werktijden en eventueel overwerk van de werknemers worden gewoonlijk vastgelegd in collectieve arbeidsovereenkomsten, maar ook individuele werkcontracten. Men gaat uit van een 40-urige werkweek.

Salarissen
Het minimumsalaris wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. Er wordt uitegaan van een dertiende maand en vakantiegeld (14 pagas). De hoogte van een salaris staat per functie niet altijd vast. In Madrid en Barcelona worden de hoogste salarissen betaald, maar ze lopen achter bij salarissen in andere EU-landen."

Te weinig ruimte voor de rest van de tekst, zie de bron.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!