Kan ik loonheffing terugvragen als er loonheffingskorting is toegepast?

Bij loonheffingskorting op m'n jaaropgave staat code 1. Kan ik dan loonheffing terugvragen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Nee. Want loonheffing die niet is ingehouden (vanwege die loonheffingskorting) kun je ook niet terugvragen. De korting heb je al gehad. Zonder de loonheffingskorting zou meer loonheffing ingehouden zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voorbeeld met onzingetallen:
Iemand verdient eur 100 bruto.

Geen loonheffingskorting: 40 euro loonheffing. Netto blijft over eur 60.

Wel loonheffingskorting: 10 euro loonheffing. Netto blijft over eur 90.

Het verschil in loonheffing (30 euro in mijn voorbeeld) is de korting.

De loonheffingskorting heeft dus tot gevolg dat er niet vanaf de eerste euro fiscaal loon loonheffing hoeft te worden ingehouden.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar is dat wel overeenkomstig de vraag? Ik versta de vraag zodanig dat, als de loonheffingskorting wel wordt toegepast, in je genoemde voorbeeld de vraagsteller de € 10 ingehouden loonheffing nog kan terugvorderen. En dat antwoord zou 'ja' zijn. Anders geformuleerd, de vraag die ik lees is of de loonheffing (blijkbaar die nog resteert ondanks de korting) kan worden teruggevorderd.
Je kunt ingehouden loonheffing terug krijgen als er - na een door jou ingediende aangifte inkomstenbelasting over het betreffende kalenderjaar - blijkt dat er - ondanks de korting op de inhouding - toch nog te veel loonheffing is ingehouden.
Pas bij aangifte(berekening) blijkt wat de verschuldigde inkomstenbelasting is.

De ingehouden loonheffing is een voorschotinhouding voor de inkomstenbelasting.
Te veel inhouden zal doorgaans alleen het geval zijn als je slechts een deel van het jaar hebt gewerkt of de inkomsten langere tijd erg laag waren en daarna stukken hoger.

Als je een Digid hebt - of hebt aangevraagd en gekregen- kun je op de computers bij de Belastingdienst uitrekenen of je belasting terug kan krijgen.

Toegevoegd na 5 uur:
"computers bij de Belastingdienst" moet zijn "computer van de Belastingdienst. "
Zo lang je dan niet het ondertekenen hebt aangeklikt, is de (concept)aangifte niet ingediend en niet bekend bij de Belastingdienst .