Kan je een erfenis weigeren en toch het betreffende huis leeghalen?

Mijn neven en nichten hebben een probleem: mijn tante ligt op sterven in een hospice en ze moeten haar huis leeghalen voor de 26e van deze maand. Maar als ze dit doen, kunnen ze de erfenis niet weigeren en mijn tante blijkt behoorlijke schulden te hebben. Weet iemand raad? Is het misschien mogelijk dat ze de spullen ergens opslaan en toch de erfenis kunnen weigeren?
Super bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer het huis bij leven van tante leeggehaald wordt, dan heeft dat geen verband met de erfenis. Want zolang tante leeft, zijn haar bezittingen geen deel van de erfenis. Tante mag zelfs bij leven alles aan haar kinderen ( of wie dan ook ) schenken.
Het moment dat tante overleden is, dan mag er niet meer aan haar spullen ( datgene dat ze op dat moment bezit ) gekomen worden.

Antwoorden (1)

Ja, u mag een erfenis weigeren en de inboedel van het betreffende huis elders opslaan.

Gedurende de wettelijke termijn van beraad (drie maanden) mogen erfgenamen bepaalde beheershandelingen verrichten met betrekking tot de nalatenschap. Beheershandelingen zijn doorgaans handelingen die noodzakelijk zijn om bijvoorbeeld verdere schulden in de nalatenschap te voorkomen. Hierbij kan gedacht worden aan het opzeggen van de huur of abonnementen of het geven van de opdracht tot het begraven van de erflater. Ook het in oude staat herstellen van de huurwoning van de erflater wordt gezien als een beheershandeling. Deze handeling is immers bedoeld om verdere schulden van de nalatenschap te voorkomen. Hetzelfde geldt voor het opslaan van de inboedel die in de huurwoning aanwezig was.

Maak gebruik van uw recht van beraad om te beslissen of u de erfenis zuiver aanvaardt, beneficiair aanvaardt of verwerpt. De wet geeft u hiervoor drie maanden de tijd, waarin schuldeisers van de erflater u niet mogen lastigvallen. Die tijd kunt u gebruiken om een indruk te krijgen van de samenstelling van de nalatenschap.
Beneficiair aanvaarden moet gebeuren bij de griffie van de rechtbank en kost ongeveer € 110. Hiermee bent u wel erfgenaam en dus (mede)verantwoordelijk voor het afwikkelen van de nalatenschap. Bij een beneficiaire aanvaarding is het maken van een boedelbeschrijving verplicht: een inventarisatie van de bezittingen, schulden, rechten en plichten in de nalatenschap. Tijdens dit proces zal blijken of de schulden uit het positieve saldo van de nalatenschap zijn te voldoen, na verkoop van de goederen. Zijn er meer schulden dan baten, dan is dat jammer voor de schuldeisers. Zij hebben het risico genomen om geld uit te lenen en hebben nu pech. Als erfgenaam die beneficiair heeft aanvaard, bent u hiervoor niet verantwoordelijk.
SimonV