Wat is de voordeligste manier om bovenwettige vakantieuren uit te laten keren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Er zijn geen 'voordelige' manieren. Hooguit kun je het over meerdere jaren uitsmeren zodanig dat je binnen een bepaald tarief voor loonheffing blijft.
Reddie
8 jaar geleden
@paulus811, maar dan moet het wel weer méér dan €500 belasting schelen, anders krijg je nog niets terug.

Antwoorden (1)

Als je vrij zijn het belangrijkst vindt, kun je ze natuurlijk het beste opnemen.
Als je liever geld ontvangt en de werkgever ze wil uitbetalen (dat is geen recht, behalve als het in de CAO of arbeidsovereenkomst staat) kies je voor uitbetaling. Er zijn werknemers die vinden dat het nettobedrag tegenvalt.

Is daar nog iets aan te doen? Soms wel, maar dan moet het bedrijf daaraan mee willen werken. Stel dat je nu geen reiskostenvergoeding hebt. Of een reiskostenvergoeding van minder dan eur 0,19/km en/of niet voor het volledige aantal kilometers. Dan mag het bedrijf met goedkeuring van de werknemer een extra bedrag aan reiskostenvergoeding "ruilen" voor hetzelfde bedrag aan uitbetaling van vakantiedagen. Dat kost het bedrijf niets extra's en heeft voor de werknemer het voordeel dat hij voor dat deel een hoger nettobedrag ontvangt. Een reiskostenvergoeding tot eur 0,19/km is immers een onbelaste vergoeding.
Computoon