ik heb in 2000 Opleiding MDGO-spw behaald, kan ik daarmee ook als onderwijsassistent gaan werken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Beste Claudiascheel,

Ik neem aan dat je het Primair Onderwijs (PO) bedoelt?

Er is geen wettelijke bepaling dat, wanneer je als onderwijsassistent wilt werken, je hiervoor een specifieke opleiding gevolgd moet hebben.
Bij een lerarenopleiding is dat wel zo. Na het behalen een PABO-diploma is de leraar wettelijk bevoegd om les te geven, en kan dan pas als leraar aangenomen worden.

Voor het uitvoeren van een functie als onderwijsassistent is dat niet zo geregeld. Theoretisch zou je zelfs zonder opleiding tot onderwijsassistent kunnen werken.
Wel kiezen bijna alle schoolbesturen er voor om aanvullende voorwaarden te stellen zoals een opleiding 'onderwijsassistent' of aan relevante studie-ervaring waarin een stukje pedagogiek en didactiek aanbod komen.