Zijn er speciale regels voor het terugbetalen van de studieschuld als je een bijstandsuitkering hebt?

Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik vanaf 1 januari 2017, €225 per maand moet gaan aflossen.

In mijn huidige situatie ga ik dit zeker niet redden (bijstand, alleenstaand), hoe mijn situatie op 1 januari 2017 is kan ik nog niet zeggen aangezien ik door ziekte thuis zit en het nog niet duidelijk is hoe het verloop/behandeling hier van zal zijn. Maar als ik ergens niet tegen kan is het onzekerheid, dus daarom wil ik weten hoe dit zal gaan stel dat ik dan nog wel thuis zit en bijstand heb, want dan is dit bedrag veel te hoog. Op de site van DUO kon ik wel met behulp van de rekenhulp mijn draagkracht invullen en daarmee kijken of het maandbedrag verlaagd kon worden, maar geen idee wat ik daar in moest vullen, toen ik 914€ invulde (mijn bijstand) gaf hij in ieder geval dat het niet verlaagd kon worden (ik kan dit officieel pas aanvragen vanaf september 2016).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

(Nog even een kleine vraag in een vraag, ik heb destijds mijn studie stop moet zetten (juli 2014 officieel) vanwege ziekte, is daar nog iets mee te regelen dat ik minder hoef terug te betalen?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Wanneer je niet reageert op deze beschikking van DUO, gaat DUO ervan uit dat je dit gaat betalen. Kan je dit niet betalen, dan kan je met je DigiD inloggen in jouw persoonlijke account en daar je daadwerkelijke inkomen doorgeven aan DUO. Daarna wordt berekend of en hoeveel aflossingscapaciteit je hebt, wat bij een bijstandsuitkering zeker uit zal komen op zeer laag of geen. Zolang je niet terugbetaalt wordt de 15 jarige terugbetalingsperiode opgeschort en gaat weer in, zodra je wel weer kunt aflossen. Niet te lang wachten met het doorgeven van je inkomen, want na het verstrijken van een bepaald aantal dagen van de lopende maand, kan de betalingsverplichting niet meer met terugwerkende kracht opgeschort worden en moet je toch het bedrag dat te hoog is voor jouw inkomen betalen voor die maand.