Mag je het alimentatiebedrag zelf aanpassen?

Ik heb nog recht op 10 maanden alimentatie, maar mijn ex-echtgenoot vindt dat ik genoeg heb gehad. Hij wil ongeveer 1/3 betalen van wat er is afgesproken. Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Hoe is de alimentatie vastgesteld? Is er een grosse?
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer de alimentatie door de rechtbank is opgelegd, via mediator vastgelgd is, dan moet er betaald worden.

Antwoorden (1)

Wanneer je ex-partner de alimentatie eerder wil beeindigen dan zal hij dit via de rechter moeten regelen. Daaarbij zal hij met argumenten moeten komen.

Uit : http://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatieplicht-beeindigen.html
-- Ex-partners zijn vrij afspraken te maken over de duur van de partneralimentatie. Heeft u hier niets over afgesproken, dan gelden automatisch de wettelijke termijnen. De maximale duur voor partneralimentatie bedraagt 12 jaar. Duurde uw huwelijk niet langer dan vijf jaar en heeft u geen kinderen, dan is deze termijn gelijk aan de duur van het huwelijk. Deze wettelijke termijnen gelden ook bij het beeindigen van een geregistreerd partnerschap.

De partneralimentatie eindigt:

bij overlijden van één van de ex-partners
bij hertrouwen, samenwonen, of aangaan van een geregistreerd partnerschap van de ontvanger
bij verstrijken van de onderling overeengekomen termijn of wettelijke termijn
Zodra de alimentatieplicht eindigt, kan de ontvanger de rechter binnen drie maanden om een verlenging vragen. De rechter kent dit verzoek toe als de beëindiging bijzonder onredelijk is.

Samen de partneralimentatieverplichting beëindigen

Wilt u samen de partneralimentatieverplichting beëindigen, dan legt u dit schriftelijk vast. Vaak gebeurt dit via een advocaat of notaris. U moet de schriftelijke verklaring beiden ondertekenen. Een gang naar de rechtbank is dus niet noodzakelijk als u het samen eens bent.

Partneralimentatie via de rechter beëindigen

Wilt u de vastgestelde partneralimentatie beëindigen of wijzigen en bent u het hier onderling over oneens`, dan gaat dit via de rechter. Een advocaat zal hiervoor een verzoekschrift met motivatie voor beëindiging of wijziging bij de rechter moeten indienen. Op grond van dit verzoekschrift neemt de rechter een beslissing. Deze beslissing legt de rechter schriftelijk vast in een beschikking. U heeft in deze situatie juridische hulp nodig. ---