hoeveel cent van iedere euro die jan modaal verdient vloeit terug naar de overheid?

We betalen belastingen, accijnzen, boetes, opcenten, etc...
Voordat we ons salaris op de rekening hebben staan betalen we al loonheffing. Daarnaast betaalt de werkgever ook nog de zogeheten werkgeverslasten.

Zelfs als we dood gaan moeten de nabestaanden over de erfenis nog eens betalen.

Als we alles bij elkaar gaan optellen.
Bv.
- loonbelasting
- wegenbelasting
- energiebelasting en -accijnzen
- BTW
- kansspelbelasting
- onroerend goed belasting
- hondenbelasting
- enz...

Hoeveel gaat er dan eigenlijk van iedere euro die we verdienen naar de overheid.

Dan ga ik uit van de gemiddelde Jan Modaal.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dat ligt ruim boven de 70%.
Je lijstje is namelijk allesbehalve compleet. Ga maar na.
Van het geld dat ik mijn rekening krijg koop ik goederen. Dat doe ik in een winkel.
Het personeel daarvan betaalt ook weer inkomstenbelasting.
Van wat het personeel op de rekening krijgt, kopen zij ook weer goederen.
Het personeel daarvan betaalt ook weer belasting.
Het geld gaat dus heel vaak rond, en telkens wordt er belasting geheven.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ruim boven weet ik niet maar het ligt zeker in de buurt.
De "overheid" is groter en uitgebreider dan alleen die grote overheid die de eerste directe en indirecte belastingen over ons inkomen heft.
Er zijn ook nog allerlei "lagere" overheden zoals provincies, gemeenten en waterschappen die ook hun deel aan belastingen opeisen, maar dan van ons netto inkomen, dat deel wat overblijft nadat we de directe belastingen en premies aan de overheid voldaan hebben.

Daarnaast zijn er tal van indirecte belastingen en heffingen die ten laste komen van ons NETTO inkomen zoals een hele grote: de BTW (21% van een uitgegeven euro aan goederen en diensten)
Of de accijnzen op brandstoffen, alcohol, rookwaren en suiker.
En de energiebelasting die inmiddels al bijna de helft van de energierekening uitmaakt.
Aan de netto kant van het salaris betalen we dus nog een keer een fors deel aan belastingen, heffingen en accijnzen nog afgezien van zaken als parkeerbelasting (auto), boetes (O.M.) belasting op spaargeld enz.

Een aantal belastingen en heffingen is niet voor iedereen toepasbaar. Als je geen auto hebt betaal je geen BPM en houderschapsbelasting en als je geen koophuis hebt betaal je geen OnroerendZaakBelasting.
Als je een huurhuis hebt, heb je niks te doen met overdrachtsbelasting als je verhuisd naar een ander huurhuis. Koop je een bestaand huis dan moet je wel overdrachtsbelasting betalen.

Als je dat allemaal meeneemt dan is er geen exact percentage te geven van wat een modaal inkomen (of ieder ander inkomen) aan belasting- en heffingdruk kwijt is.
Een schatting van het totaal is wel te maken en die komt dan in Nederland als een van de hoogste in het Euro gebied uit de bus.

Ik durf wel te stellen, maar dan ongeverifieerd, dat in totaal een modaal verdienende gemiddeld zo'n 68% van zijn inkomen (zowel bruto als netto) aan de verschillende overheden en instanties weer inlevert aan belastingen en heffingen.
Dus effectief slechts 32 eurocent per ontvangen euro daadwerkelijk in geleverde goederen en diensten kan omzetten.

En van die 32 eurocent die de leverancier dan ontvangt moet die ook weer zijn belastingen en heffingen betalen.

Het is daarom ook onbegrijpelijk dat een staat als Nederland, met al die inkomsten,
het nog klaarspeelt om tekorten te hebben op de lopende begroting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar van die belastingen stroomt een groot deel weer de economie in. Denk maar eens aan b.v de aanleg van wegen, en een politieagent die ook zijn eten moet kopen. En aan verschillende uitkeringen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Beer, en ik begrijp niet dat ik nog iets overhoud. Ik pas wel ieder jaar mijn begroting naar beneden aan.
Dat men tekorten heeft komt ook omdat veel geld daar naartoe gaat waar het niet naar toe moet gaan.