geen geld wel tandarts nodig , wat nu ?

Hallo

Ik ben opzoek naar een manier om gratis (of voor zo weinig mogelijk) naar de tand arts te kunnen.

Helaas heb ik door stress, slecht onderhoud en paradontitis een extreem slecht gebit.
Nu ik in rustig vaar water ben gekomen
en werk en inkomen heb.
wil ik graag mijn gebit laten behandelen.
Een offerte van een tandarts kwam uit op €1664,- (met behoud van eigen tanden) of een kunst gebit voor boven.
er zijn alleen wat tegen slagen die mij achtervolgen uit het verleden.
- schuld bij menzis ( regeling met zorginstituut loopt) maar er is niks mogelijk m.b.t mijn gebit.
-Beschermewind:
Ben tegen mijn schulden aangelopen nadat ik mijn werk en opleiding in het verleden heb stop gezet om voor mijn vader te gaan zorgen (hersenstam infarct)
Ik moest het toen doen met €150,-p.m.
(Geen uitkering)
-door mijn inkomen maak ik volgens mijn gemeente geen aanspraak op bijzondere bijstand
-Daarbij heb ik werk maar gaat alles op naar vaste lasten en schuld eisers.
ruimte voor sparen is er wel .
Alleen is dat dermate weinig dat ik dan nog zeker 6 maanden moet sparen.
-daarbij heb ik een aangeboren hartafwijking met een medische verklaring waarbij een gezond gebit van belang is.
Ook heb ik umc radboud benaderd
alleen zijn er ook nog altijd kosten verbonden aan hun tandarts praktijk (artsen in opleiding rekenen de std prijs - 25% )
Maar mis inmiddels weer 2 (voor) tanden en heb serieuse pijn.

Wat zijn mijn opties nog?
Ben pas 28 :’(

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.7K
Amadea
8 jaar geleden
Als jij in de buurt woont van een universiteit die de studie tandheelkunde heeft, dan kun je je als oefenpersoon voor de studenten aanmelden. Dan betaal je alleen de behandelkosten, en dat is dan ongeveer de helft van wat een tandarts rekent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er zoveel mis is dat je o.a. 2 voortanden mist, zou het wel eens beter voor je gezondheid kunnen zijn om voor een kunstgebit te kiezen.
Dat is ook grotendeels vergoed in de basisverzekering:
http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2015/welke-vergoeding-krijg-je-voor-een-kunstgebit
(door eigen risico en eigen bedragen betaal je alsnog een groot deel zelf) Ik ben voor het behouden van eigen tanden als het even kan, maar vaak levert dat problemen op als het gebit zeer slecht is geweest. Tanden die eenmaal slecht zijn kunnen problemen blijven geven. Vullingen gaan los zitten, teveel tandverlies en alsnog een kroon en met een beetje pech een wortelkanaalbehandeling. Als dat voor een groot deel van de tanden geldt blijf je steeds hoge kosten houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea:
Ik ken het inderdaad wat je zegt.
Zoals ik in mijn tekst hierboven al aangaf ligt hun behandel kosten ( umc radboud ) -25% op het standaard tarief.
Punt is alleen dat op dit moment .
ik niet de beschikking heb over mijn eigen inkomen.
Dit omdat ik een bescherm bewind heb in geschakelt welke mijn vaste lasten en svhulden aflost.
Waarbij er maar een minimasl bedrag over blijft.
Zodoende zou ik nog weken/maanden moet wachten. Wel dank voor het mee denken. Ik zat zelf aan een stichting / fonds of iets te denken.
Zoiets bestaat toch?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jackd; Dank voor je reactie. Ik heb je optie bekeken.
Mijn voorkeur gaat ook zeker"indien mogelijk" uit naar een behandeling met behoud van gebit. Enkel is het met deze optie idd nog altijd zo dat ik 25% + mijn eigen risico moet betalen. Helaas is dat door eerder genoemde redenen niet mogelijk.
Tenzijn ik spaar . Maar dan ben ik met alle regelingen due ik heb lopen een maand of 4 minimaal verder. Vandaar ook dat ik mezelf af vroeg.
Of er geen stichtingen/ fondsen zijn.
Die het al dan niet met medische verklaring vergoeden. Ik weet dat ze bestaan.
enkel kan ik ze niet vinden. Dank voor je snelle reactie

Antwoorden (3)

Er zijn drie mogelijkheden.

(1) kies gelijk voor een kunstgebit

(2) ga naar een hele goede tandarts .. zo een die door een ziekenhuis geadviseerd wordt voor speciale behandelingen zoals gebitjes (MRA) aanmeten bij slaapapneu. Deze kan jouw gebit bekijken, beoordelen en het noodzakelijke behandelplan vastleggen.
[Ik ben doorverwezen door het ziekenhuis naar zo'n tandarts en moest -ondanks de verzekering - €20,01 pinnen/betalen voor dit consult, dit geld kreeg ik later terug van de verzekering.]

(3) Neem contact op met Maatschappelijk Werk in je stad, maak een afspraak en neem al je gegevens mee. Letterlijk alles. Persoonlijke papieren/ bankrekeningafschriften/ contracten/ verplichtingen, alles.
Vertel alles en houdt niets geheim.
Als er een mogelijkheid is, dan zit je hier goed. Een goede maatschappelijk werker gaat voor jou door het vuur. Bovendien kennen zij de 'diensten' en regelingen, alle 'short cuts'.

Succes.

Toegevoegd na 11 uur:
(4) Natuurlijk is er nog die mogelijkheid van naar een Universiteit met Tandartsopleiding te stappen en je als 'proefkonijn' aan te bieden tegen 'weinig'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
punt 2 heeft vraagsteller al gedaan. Zo kwam jecobs op dat bedrag van 1600 euro
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, @pokemon, dat zou je zo begrijpen, echter er is verschil tussen "je/de tandarts" en de "tandarts -gespecialiseerd- waarnaar je verwezen wordt door het ziekenhuis".
Een mondvol ja, maar kwalitatief een paar maatjes meer zullen we maar zeggen... De tandarts waar ik naar toe 'moest' heeft me een brief meegegeven voor de 'collega' [mijn tandarts dus] met daarin wat zij allemaal aangetrofffen heeft aan achterstallig! >> ik was een week eerder bij mijn eigen tandarts 'op contrôle' geweest!!
...en dat is wat ik bedoel... Ergo, vraagsteller heeft punt 2. nog niet gedaan, naar mijn mening, en de rekening kan wel eens nog vele malen hoger uitvallen, dan nu al gedacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer, weer een MIN zonder onderbouwing. Heb je dus niks aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nou je reactie is bijna niet te lezen dus alleen daar zou ik al een min voor geven ;) Verder: wil je nu echt beweren dat een tandarts die al klaar is vele malen beter is dan leerlingtandartsen die gecontroleerd worden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke reactie is "bijna niet te lezen"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een tandarts die klaar is [de mijne] is KENNELIJK veel minder goed dan iemand die geadviseerd wordt door het zh / gespecialiseerd is in meer dan 'basic' tandheelkundige werkzaamheden. Dat is wat ik zeg .. ... en dat is wel heel iets anders dan wat jij hierboven stelt.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maat in Arnhem gaan meerdere mensen naar hogeschool van Arnhem & Nijmegen in Arnhem, daar bieden studenten in opleiding hun diensten relatief goedkoop aan. Alles wordt gedaan onder toezicht van ervaren tandartsen, misschien een optie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een pech, maar nobel dat je voor je vader zorgt (hebt gezorgd).
Naast bovengenoemde antwoorden is er nog een optie die ik zelf ook benut had.
Je zegt dat je werkt. Is er bij je werk geen personeelsfonds? Ik wilde graag een beugel en kreeg dat niet vergoed van mijn verzekering omdat ik boven de 18 jaar jaar was. Zei betaalden toen de eerste grote rekeningen.
Waarschijnlijk betaal je dan zelf ook wel wat, want echt gratis is er niet in deze wereld, maar ze kunnen toch een groot deel van de kosten op zich nemen, afhankelijk van waar je werkt.
Suc6