Als je gehuwd bent, kun je dan jaarlijks kiezen om gezamenlijk of apart je formulier Inkomstenbelasting in te vullen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat kan wat je wil.

Het beste antwoord

Ja, je kunt dat jaarlijks beslissen.
Meestal kun je beter gezamenlijk aangifte doen omdat je dan posten kunt verdelen en daardoor voordeliger uit bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je mag de volgende inkomsten en aftrekposten verdelen met je fiscale partner:
Het saldo van het eigen woning forfait en de aftrekposten eigen woning;
Het inkomen uit aanmerkelijk belang in box 2;
Bezittingen en schulden voor de grondslag in box 3, waarover 1,2 procent vermogensrendementsheffing moet betaald boven de vrijstelling;
De persoonsgebonden aftrek en de restant persoonsgebonden aftrek van vorige jaren;
Betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen;
Kosten voor een rijksmonument;
Fiscaal aftrekbare giften;
Verliezen op beleggingen in durfkapitaal (tot 2012);
Uitgaven voor de kosten van levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar. In 2012, 2013 en 2014 is dat 21 jaar;
De specifieke zorgkosten;
De uitgaven voor tijdelijk verblijf thuis van ernstig gehandicapten;
Studiekosten of andere kosten voor scholing.
SimonV
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Aanvulling:
1. Gezamenlijk indienen van de aangifte kan niet als 1 van de partners ondernemer is (of beide partners)
Ook als er een aangifte op papier wordt ingediend bijvoorbeeld een P-aangifte of een F-aangifte kan niet gezamenlijk ingestuurd worden. Twee aparte aangiften dus.
2. Ook bij het gescheiden indienen van de aangiften kunnen aftrekposten optimaal verdeeld worden. Dit vraagt alleen meer (reken)werk.
3. Aftrek levensonderhoud kinderen bestaat voor belastingjaar 2015 niet meer.
SimonV
8 jaar geleden
@Fisbel
Bedankt voor je aanvulling.
Is gescheiden aangifte doen niet bijvoorbeeld voordeliger als iemand met het laagste inkomen hoge ziektekosten heeft?
fisbel
8 jaar geleden
@SimonV:
Tot 2011 konden samenwonenden (langer dan een half jaar) kiezen: of kiezen voor fiscaal partnerschap of juist niet. De keus voor het een of het ander kon bij bijvoorbeeld ziektekostenaftrek wel eens wat opleveren.
Gehuwden waren ook vóór 2011 sowieso fiscaal partners van elkaar. Voor de ziektekostenaftrek maakte het ook toen voor gehuwden niet uit of de aangifte gescheiden of apart werd ingediend. Vanaf 2011 is de regeling gewijzigd: je bent fiscaal partners van elkaar of je bent het niet.
Gehuwden zijn sowieso fiscaal partners van elkaar. En als er ziektekostenaftrek is bijvoorbeeld € 1000 (voor samen) kan je die fiscaal optimaal verdelen. Het maakt daarbij geen verschil of je de aangifte gezamenlijk of gescheiden inlevert. Ook bij gescheiden aangifte moeten de gehuwden het inkomen van de partner in hun aangifte aangegeven. De drempel is hierbij: 1,65% van het gezamenlijk inkomen (tot circa € 40.000 inkomen / daarboven hoger percentage). Het meerdere is de aftrek en mag fiscaal optimaal verdeeld worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
of het werkelijk waar is, kan ik natuurlijk pas op 1 maart vaststellen.
Gezien de uitgebreide uitleg ga ik daar met vertrouwen vanuit.