Is er een ontwerper geweest die de namen van zijn (klein)kinderen heeft verwerkt in geldbiljetten?

Ik heb weleens gehoord dat er een ontwerper is wie het gelukt is om de namen van zijn (klein)kinderen te verwerken in de ontwerpen. Weet iemand dit en soms ook welke biljetten dit zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Amadea
8 jaar geleden
Ik weet wel dat Henk Bouwman dat gedaan heeft in zijn panoramatekening van de stad Zutphen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je misschien Mark en Frank?

Antwoorden (1)

Ja. Zijn naam was Robert Deodaat Emile Oxenaar (roepnaam Ootje). De vuurtoren, het biljet van 250 gulden, was het persoonlijkste bankbiljet dat De Nederlandsche Bank ooit uitgaf. Toen de vuurtoren in 1986 in roulatie kwam, zei Oxenaar in een interview dat behalve zijn konijn ook de namen van een kleindochter en twee vriendinnen waren verwerkt in de boven- en onderrand van het lichthuis. Zelfs voor De Nederlandsche Bank was dat een geheim en deze onthulling leidde tot een maar net bezworen crisis in de relatie met Oxenaar.

De 'geheime' namen zijn niet te ontdekken, ook niet bij meervoudige vergroting. Wel ziet men onder een vergrootglas waar het gedicht Kustland van Slauerhoff staat, al is de tekst onleesbaar klein. Aan de keerzijde ziet men de Nederlandse kustlijn met de posities van de veertien vuurtorens. Het lijstje met het karakteristiek van hun lichtsignalen vereist een sterke loep.

Toegevoegd na 3 minuten:
In plaats van 'was' moet er 'is' staan, want hij leeft nog.
Amadea