Aan wie behoren uiteindelijk alle schulden toe?

Veel mensen hebben een hypotheekschuld. Sommige hebben een persoonlijke lening of nog andere schulden. Banken hebben onderling schuld en ook aan de Centrale bank. De overheid heeft een staatsschuld en begrotingstekorten. Kortom, er is heel veel schuld. Maar aan wie hebben we deze schuld? Is dat één persoon, een bedrijf, een bank of een regering? En hoe groot is die schuld dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Aan de schuldeisers, die daarvoor interest krijgen van de schuldenaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie zijn dan de schuldeisers, want dat is de vraag en dan nog hoeveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meer wlgesteld deel vn de wereld zijn de schuldeisers. Hoeveel valt niet te zeggen. In Nederland heeft misschien wel 80 % een bankrekening met en positief saldo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dt zijn de schuldeisers; jij en ik en de buurman. Pensioenfondsen zijn professionele schuldeisers, maar ook professionele schuldenaars.
Kortom: de hele wereld leent aan de hele wereld en daarom komt iedere klap zo hard aan.
Nee, de schulden behoren niet toe aan één persoon, bedrijf, bank of regering. Het is veel fragmentarischer.

Uiteindelijk behoren veel schulden bijvoorbeeld toe aan jou, mij en iedereen die wat geld op de bank heeft staan. De bank geeft je namelijk geen rente uit liefdadigheid, maar omdat je je geld in feite aan de bank in bruikleen geeft.

Daar merk je niets van, omdat je op ieder moment over dat geld kunt beschikken. Maar het is jouw geld op de bank dat de bank weer uitleent tegen rente. Zo verdienen banken geld: ze 'huren' jouw geld tegen rente, zodat ze het kunnen uitlenen tegen hogere rente.

De banken hebben op ieder gegeven moment dan ook niet al het geld dat op alle bankrekeningen staat. Wel een groot deel, het is goed gebruik om een flinke dekking te behouden. Maar haalt iedereen tegelijk al zijn geld van de bank, dan blijkt dat de bank niet al dat geld heeft. Een deel is uitgeleend. Zo is DSB dan ook failliet gegaan: er waren niet genoeg fondsen in 'huis' voor alle mensen die hun geld opnamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Geen groot deel en zelfs geen klein deel. Dat banken omvallen komt omdat ze geen spat eigen vermogen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: je hebt bijna gelijk: er gaan stemmen op om de dekkingsgraad van banken te verhogen tot maar liefst 15%. 'Geen spat eigen vermogen' is natuurlijk weer overdreven. Dan zou je nog geen tientje van je rekening kunnen opnemen. @sgrijvvaut: er zijn nog steeds ook huurders hoor. Niet iedereen heeft een hypotheek. En ook in het bedrijfsleven is er best vermogen, dat zit ook niet in een oude sok. Wat betreft je eigen hypotheek: een (uiteraard heel klein) deel daarvan leen je in feite via de bank aan jezelf. Waar de rente voor jouw uitgeleende geld vandaan komt: jij leent je geld uit aan de bank. De bank leent dat geld uit aan iemand anders. En die iemand anders betaalt daar rente over, gewoon door daarvoor te werken. Uit die rente betaalt de bank jou weer rente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord SuzieQ + van mij. En antwoordman heeft gelijk, banken hebben hun eigen vermogen tot 40 x geleveraged en uitgeleend.