Ja, maar... :
Tot 2015 gold binnen Europa alleen nog een bankgeheim in Oostenrijk en Luxemburg. Dit is echter inmiddels opgeheven. In Zwitserland geldt nog wel een bankgeheim. Maar dit brokkelt steeds verder af. Als de Nederlandse Belastingdienst bijvoorbeeld vermoedens heeft dat een bepaalde spaarder de belasting ontduikt, dan mag de Zwitserse bank informatie over het saldo van deze spaarder geven.

Daarnaast werken landen als Uruguay, de Kaaimaneilanden en Panama (nog) met een bankgeheim, maar ook met deze landen worden steeds meer afspraken gemaakt. De afspraken houden in dat ook hier steeds meer fiscale informatie wordt uitgewisseld. Dus ook hier wordt zwart sparen steeds lastiger.
Amadea