Is het financieel mogelijk om een appartement te huren met laag inkomen - weinig spaargeld?

Hallo,

Ik heb ongeveer 7500 euro staan op mijn spaarrekening en vroeg mij af of het haalbaar is voor mij om een appartement te huren? Is een appartement van 500 euro per maand te duur? Momenteel ontvang ik slechts een 950 euro per maand.
Het is de eerste keer dat ik alleen zou willen gaan wonen en ik heb geen idee welke kosten er nog bij komen kijken en hoe hoog deze zijn..

Wie zou het aanraden en wie afraden?

Toegevoegd na 3 uur:
Even bijvertellen dat ik in België woon.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Ivana
8 jaar geleden
Voor het mogen huren van een appartement maakt je hoeveelheid spaargeld niet uit. Je inkomen wordt getoetst en 950 euro is echt te weinig om een appartement te kunnen huren. Wel kan je toeslagen krijgen en huursubsidie, maar er komt bij huur zoveel extra dat het voor jou echt niet op te brengen is. Het NIBUD geeft je wat meer inzicht in je mogelijkheden. Zoek die pagina eens op.
tinus1969
8 jaar geleden
NL of BE? Sta je op de wachtlijst voor een sociale huurwoning? Waar komt je inkomen vandaan? Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
BE, ik ga morgen me gaan inschrijven voor op de lijst van sociale huurwoningen te staan, maar ik heb ook begrepen dat die wachtlijst JAREN lang is en ik al zeker niet op één van de eerste plaatsen kom te staan (wat wel ook normaal is). Inkomen is momenteel van mijn ziekteverzekering. En ik ben 27 jaar.

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Je inkomsten zijn te laag. Je zult geen huurcontract krijgen.
Volgens huurwoningen.nl is er een inkomsteneis die bij een huur van 500 euro hoort.

--- Je hebt een huurwoning op het oog met een huur van € 500 per maand. De inkomenseis is drie keer de huur (bruto). Je dient dan minimaal 500 x 3 = € 1500 euro per maand aan bruto-inkomen te hebben-------
8 jaar geleden
Met zo'n laag inkomen is een huur van €500,- niet mogelijk. Voor een eenvoudige berekening van de huurprijs die voor jou geschikt zou zijn moet je uitgaan van 1/3 van je inkomen. Dus in jou geval +/- €300,-. Je hebt namelijk ook nog geld nodig voor verzekeringen, boodschappen e.d.

Met jou inkomen mag je je in de gemeente waar je wilt gaan wonen inschrijven op de wachtlijst voor een sociale huurwoning. Houd er wel rekening mee dat deze wachtlijsten vaak jarenlang zijn. Zoek maar wens op sociale huur + de gemeente van jou keuze.