Heb je recht op een uitkering als je 18 jaar bent, geen werk kan vinden en bij je vader in huis woont die je finaniceel niet wil helpen?

Ik woon samen met mijn vader in een huis.
Ik ben al maanden op zoek naar werk maar ik kan niets vinden.
Heb je dan recht op een uitkering?
Ik heb nu echt helemaal geen geld meer en me vader wil me niets geven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier vind je daar informatie over:
http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=9
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een uitzendburo hebben ze altijd wel mensen nodig. Dus werk.
erotisi
8 jaar geleden
Ouders hebben een onderhoudsplicht voor hun kinderen tot ze 21 jaar zijn (ook al is het met 18 jaar al meerderjarig)
Dit houdt in ieder geval in dat ouders ervoor moeten zorgen dat het kind de meest basale dingen krijgt, zoals onderdak, kleding, voeding, scholing en medische hulp. Het niet nakomen van de onderhoudsplicht, hetzij wel of niet bij vonnis gesteld, kan strafrechtelijke gevolgen hebben. https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderhoudsplicht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, maar als vader gewoon onderdak, eten, drinken en kleding geeft dan voldoet hij gewoon aan de onderhoudsplicht, zie hetzelfde artikel. Geen geld geven valt daar niet onder. @MrNielsieboy14, het ligt eraan waar je het geld voor nodig hebt om te bepalen of het verstandig is om te doen (bijv. Voor rijlessen, zodat je ook meer kans kunt maken op werk?), maar is het geen optie om van je vader te lenen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg niet eens geld voor eten pieter1986. Hij wil allebei apart boodschappen doen en ik mag ook niet met hem mee eten..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je vader dat echt doet, moet je z.s.m. naar Jeugdzorg/Jeugdhulp in jouw gemeente gaan. De gemeente is ervoor verantwoordelijk in te grijpen als ouders zich niet aan hun basisverplichtingen houden. Maar, ik vraag het maar, is er niets voorafgegaan aan het gedrag van jouw vader op dit moment? Hij doet dit nu echt zonder reden? Of, heb je heel misschien niet iets gedaan waardoor je vader over de rooie is gegaan? Het kan ook best zijn dat je vader psychische problemen heeft natuurlijk, en hij zich daarom zo gedraagt. Ga dan weer z.s.m. naar Jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een uitzendbureau hebben ze altijd wel een baantje voor je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken je persoonlijke situatie niet, maar momenteel lijkt het mij enorm stug dat je als 18-jarige geen werk kan vinden. In welke regio woon je? Ik kan me namelijk indenken dat je je woonplaats niet wilt noemen; maar als je een omschrijving van de regio geeft, wil ik best even voor je kijken.
Zeker banen in de productie, een supermarkt of in een callcenter liggen, voor zover ik weet, voor het oprapen. Je kan ook beginnen met een krantenwijk. Of je nu recht hebt op een uitkering of niet: je kan je altijd aanmelden bij werk.nl. Daar bieden ze zelfs veel vacatures aan in het kader van de aanpak jeugdwerkloosheid, zodat alleen mensen onder de 27 daar op kunnen solliciteren. @Vawjt
Dat gaat misschien op voor 50-plussers; als gezonde 18-jarige moet je bijna je best doen om géén baan te vinden.
Maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd/dom.
Kan je een regio noemen waar simpelweg geen/te weinig werk is voor een (ongeschoold) persoon van 18?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vawjt, hoe kom je daar bij? Zelf heb ik ook via uitzendbureau´s gewerkt. Geen eisen stellen en binnen no-time kan je beginnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ uhmramon .
Ik ben homoseksueel.
Daarom doet hij zo.
Met me zus kan hij wel opschieten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrNielsieboy14
Ik zie je bericht nu pas, maar het spijt me erg voor je. De houding van je vader is geheel onterecht, en hij heeft een onderhoudsplicht tov van jou en jij mag zijn wie je bent. Nogmaals, ga z.s.m. naar jeugdzorg in je gemeente.

Antwoorden (1)

Zover ik weet heb je pas recht op een uitkering tegen de tijd dat je 21 jaar oud bent. Mocht dit kloppen, dan heb je geen recht op een uitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat is onzin... http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud/index/pid/967
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uitkering bouw je op als je werkt (ww)
Anders bijstand als er op dat adres niemand anders woont die een inkomen heeft .