Welke middelen heeft de overheid om inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen te verkleinen en werken deze middelen?

Ik heb voor een baan gesolliciteerd en ben na een tijdje aangenomen. Na een tijdje werken in het kantoor kwam ik erachter dat mijn vrouwelijke medewerkers minder verdienen dan ikzelf. Ik dacht natuurlijk dit is niet eerlijk en doet de overheid hier eiegnlijk wel wat aan? dus mijn vraag is:

Welke middelen heeft de overheid om inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen te verkleinen en werken deze middelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou denken: hé, blijkbaar heb ik beter onderhandeld. Of ben ik beter gekwalificeerd. Of (in geval van een al bestaand dienstverband) lever ik beter werk. Alledrie de opties heb ik meegemaakt, al dan niet in combinatie met elkaar. Mijn punt is: als een vrouw meer verdient dan een man, wordt ervan uitgegaan dat ze dat dan wel letterlijk zal verdienen. Als een man meer verdient dan een vrouw, wordt direct uitgegaan van ongelijke behandeling. Zelfs door de man zélf! Heb je onderhandeld over je salaris? Dan hoe je je er niet voor te schamen dat een ander (m/v) blijkbaar minder goed heeft onderhandeld. En heb je de optie al overwogen dat je werkelijk iets inbrengt dat je collega's (m/v) niet inbrengen, en dus gewoon meer waard bent? Voor mij als vrouw hoeft al dat meaculpagedrag niet als een man meer verdient dan ik. Ik denk hoogstens "hm, er is nog onderhandelingsruimte' of 'aha, dat kan ik dus bereiken als ik me verder ontwikkel'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kan ook liggen aan de functie-omschrijving en het takenpakket.
En het ligt op de eerste plaats bij de vrouwen om daar wat aan te doen, als ze dat willen.

Antwoorden (3)

In Nederland gelden regels die zeggen dat gelijke gevallen gelijk behandeld behoren te worden. Helaas gebeurt dat niet altijd. Mensen worden nog steeds uitgesloten van werk, opleiding of het verkrijgen van bepaalde goederen of diensten op grond van irrelevante kenmerken.

Om deze uitsluiting tegen te gaan, kent Nederland de gelijkebehandelingswetgeving. Deze wetgeving is complex en onderhevig aan verandering. Daarom werd in 1994 de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) ingesteld. Een onafhankelijk, landelijk college dat toeziet op de naleving van haar oordelen, adviseert en voorlichting geeft over gelijke behandeling.

En dat werkt.

Commissie Gelijke Behandeling (030 888 38 88). Ook kunt u hier een klachtenformulier downloaden. Dit kunt u invullen en vervolgens sturen naar:

Commissie Gelijke Behandeling
Postbus 16001
3500 DA Utrecht

Of faxen naar 030 888 38 83.
Heeft u vragen dan kunt contact opnemen met de CGB op 030 888 38 88 of via info@cgb.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kantoor en zo vreemd dat er verschillen zijn .echter in industrie bij zwaar productie zie je normaal gesproken veel meer productiviteit bij mannen als vrouwen.dan wel logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op het antwoord van onze Momo, wat overigens geheel correct is, het volgende:
In de CAO s worden de salarissen geregeld. Daarin wordt niet gesproken over verschillende salarissen voor mannen en vrouwen.
Ik denk dat de middelen van de overheid om hier voorwaardenscheppend in te zijn (de eerste taak van de overheid) hiermee uitgeput zijn. De volgende stap: sancties, lijkt me te ver gaan.
Vrouwen accepteren op de een of andere manier die lagere salarissen, anders kan het gewoon niet.
De vrouwen moeten zelf op hun strepen gaan staan.

In mijn eerste baan verdiende ik 150 gulden per maand. Terwijl, de personeelsfunctionaris vertelde dit, als ik een jongen was geweest, had 165,-- verdiend.
En ik vroeg naar het verschil, maar accepteerde toch, want ik had werk nodig.
Werkgevers proberen het en de werknemer accepteert. Dan kan de overheid niet veel meer doen.

Dus zelf in actie komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gah, wat verdiende jij veel in je eerste baan. Ik verdiende als jongen 208 gulden per maand. En ik moest mijn vinger opsteken als ik naar de wc wilde. Mocht 1 keer per dagdeel.