Hoeveel mag ik verdienen als inwonend kind?

Ik ben 19 jaar oud en mijn ouders ontvangen een uitkering. Ik ga niet naar school en wil graag weten hoeveel ik maandelijks of jaarlijks mag verdienen voordat het invloed heeft op de uitkering of huursubsidie van mijn ouders.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn ouders hebben een bijstandsuitkering

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
34.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat voor uitkering hebben je ouders?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn ouders hebben een bijstandsuitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is per gemeente verschillend.
fisbel
8 jaar geleden
Nee hoor, dit is informatie van vroeger. Vanaf 2015 is de Participatiewet ingevoerd. Elk gemeente dient zich aan deze wet te houden. Een belangrijk onderdeel in de wet is de kostendelersnorm. In de wet is bepaald voor wie deze kostendelersnorm geldt. Elke gemeente moet zich aan dze kostendelersnorm houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus jij wilt uitrekenen hoe je zo min mogelijk hoeft bij te dragen, want jde omgeving moet betalen voor de uitkering van je ouders?
Ik kan zó boos worden van dit calculerende gedrag.
Als jij 40 uur kan werken en jij zorgt ervdus voor dat je ouders minder hun hand hoeven op te houden, dan hoor jij dat gewoon te doen.

Het beste antwoord

In het huishouden van jou en je ouders geldt de zogenaamde kostendelersnorm. De kostendelersnorm heeft invloed op de WWB-uitkering ouders, omdat de woning met meer volwassenen gedeeld wordt. De WWB-uitkering van je ouders wordt daarop aangepast. Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in één huis wonen, hoe lager de uitkering voor je ouders. Want kosten kunnen dan met elkaar gedeeld worden.

Wie telt er niet mee voor de kostendelersnorm?
Niet met iedereen kunnen kosten gedeeld worden. Jongeren tot 21 jaar of studerende inwonende kinderen die een studie volgen met recht op studiefinanciering (Wsf 2000) of een inwonend kind dat de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) volgt telt niet mee voor de kostendelersnorm. Omdat jij nog geen 21 jaar bent is er dus voorlopig geen invloed op de WWB-uitkering ouders. Houd er echter rekening mee dat de kostendelersnorm wel voor je ouders gaat tellen zodra je 21 jaar wordt. Het inkomen dat je verdient is niet belang voor de kostendelersnorm. Je ouders krijgen 100% van het minimuminkomen. Als jij de enige kostendeler bent en je bent 21 jaar wordt de uitkering gekort naar (100% + 30%) : 3 x 2 personen is 86, 67%. Een verlies dus van ongeveer 1/7 deel van de huidige WWB-uitkering. Jij wordt, hoewel niet wettelijk verplicht, geacht kostgeld te betalen. Minimaal zou dat de korting kunnen zijn.
Bij 2 meerderjarige en meetellende inwonende kinderen zouden je ouders 20% gekort worden op hun uitkering. (bijstand wordt: 160% :4 kostendelers x 2personen met bijstand)

In de bronnen vind je informatie over de Participatiewet met daarin begrepen de kostendelersnorm. De informatie komt van de gemeente Rotterdam, Omdat elke gemeente zich aan deze wet moet houden, is de informatie ook van toepassing op jouw gemeente. (zie bron 1)

-------------------------------------------------
Voor de huurtoeslag hebben je inkomsten gevolgen voor de hoogte van deze toeslag. Je bent medebewoner en jouw inkomen telt mee voor de huurtoeslag van je ouders. Tot 23 jaar is jouw inkomen vrijgesteld tot een bedrag van € 4773. Vanaf 23 jaar telt jouw volledige inkomen mee. Het gezinsinkomen mag niet hoger zijn dan € 30.000 (jaar 2016) Als het gezinsinkomen wel hoger is zal de huurtoeslag stopgezet moeten worden. Let op: € 4773 van jouw inkomen telt dus voorlopig niet mee. (zie bron 2)
fisbel