Wat houdt een akte van cessie precies in?

Ik weet dat een deel van mijn salaris dan vrijwillig naar de schuldeiser gaat maar wat als ik in de WAO kom, werkeloos raak of van baan verander?
Of in de schuldsanering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De cessie houdt in dat uw werkgever de komende (tientallen) jaren elke maand een belangrijk deel van uw salaris buiten u om aan de schuldeiser betaalt.
* Het gevaar bestaat dat uw werkgever zoveel geld aan schuldeiser betaalt dat u van de rest nauwelijks meer kunt rondkomen. Wanneer u bij voorbeeld een bruto maandinkomen heeft van € 2.500 en de looncessie is € 1.500 per maand dan heeft u € 1.000 bruto om van te leven. Dat is meestal te weinig omdat U ook huur en ziektekostenverzekering moet betalen en ook uw kinderen moet verzorgen en opvoeden.
* De kans dat u in de toekomst een nieuwe baan kunt krijgen wordt veel kleiner want de looncessie houdt in dat ook uw salaris bij andere werkgevers aan de schuldeiser wordt overgedragen. Bij sollicitatiegesprekken moet u dat melden. De kans dat u die nieuwe baan krijgt is dan veel kleiner.
* Wanneer u ook nog andere schulden heeft en met de looncessie alles wat u kunt missen aan die ene schuldeiser betaalt, is er een kans dat u andere schuldeisers benadeelt. Dat kan riskant zijn want het benadelen van schuldeisers is in Nederland een misdrijf. Dit misdrijf heet bedrieglijke bankbreuk.
* Wanneer u eerst een akte van cessie ondertekent en later toch nog een beroep wil doen op de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen is de kans kleiner dat u echt een schuldsanering krijgt. Dat komt doordat de schuldeiser door de cessie juridisch veel sterker staat en dan minder aan de schuldsanering zal willen meewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als ik tussentijds van de regeling af wil door het restant bedrag ineens in te lossen, kan dat dan?
Krijg ik een BKR codering wanneer ik hier in mee ga?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er namelijk zelf ook mee te maken omdat mijn zoon in de problemen zit... :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, je kunt van de regeling af door het bedrag af te lossen. Je krijgt een BKR notering als je een betalingsachterstand hebt van meer dan 3 maanden. Daar krijg je overigens een melding van. Als je eenmaal een BKR notering hebt, dan blijft deze na aflossing nog 5 jaar geregistreerd.
Tip algemeen: een akte van cessie is iets wat je eigenlijk niet wilt, als je het op wat voor manier dan ook kunt voorkomen, doe dat dan. Laat je heeeeel goed financieel informeren voordat je ooit zoiets tekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Irish
Uw opmerking mbt benadelen andere schuldeisers: Dit betreft alleen schuldeisers die een vordering hebben op het moment van tekenen van die akte.
Niet voor degenen die er later bijkomen.

Andere antwoorden (1)

Een Akte van Cessie gaat vóór een loonbeslag is de algemene regel, zelfs de belastingdienst die normaal prefereert gaat niet voor. Maar wat nu als er reeds een loonbeslag ligt wordt dan de volgorde bepalend?