Hypotheek na 10 of 30 jaar (verhuizen)?

Hallo,

Ik heb nu een hypotheek van circa 140.000 euro. Ik heb nu al twee jaar afgelost. (moet binnen 30 jaar volledig afgelost zijn)

Stel je voor dat ik over 10 jaar wi verhuizen naar een woning van zeg maar 225.000 euro. (restschuld circa 100.000)
Moet ik dan die 85.000 euro extra ook aflossen binnen de overige 18 jaar?

Of

Stel ik koop over 28 jaar een woning van 225.000 euro (restschuld 0 euro)
Kan ik dan nog een nieuwe hypotheek krijgen voor de overige 85.00 euro?
Want dan is mijn 30 jaar natuurlijk voorbij.

Alvast bedant voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je over 10 jaar een nieuw huis wil kopen, dan verkoop je je huidige huis. Met die opbrengst los je je hypotheek in één keer af. Je sluit dan een nieuwe hypotheek af voor je nieuwe huis.
Over 30 jaar zal je waarschijnlijk geen nieuwe hypotheek meer kunnen afsluiten, omdat het dan niet aannemelijk is dat jij die hypotheek nog bij leven kunt aflossen.
jc54
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Dit klopt niet; of beter gezegd, je moet wel rekening houden met het feit dat je maar 30 jaar (vanaf startpunt) HRA hebt.
Als je dus over 10 jaar een nieuw huis koopt, zorgt er dan voor dat je de eerste 140K toch 18 jaar later (30 jaar na startdatum) hebt afgelost.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Tinus,
Dat de hypotheekrenteaftrek ook een rol speels in de financiële consequenties van het verhaal, wil niet zeggen dat dat bovenstaande fout is. De resterende aflossingen van de hypotheek zal je bij verkoop van het onderpand gewoon in één keer moeten betalen.
zondag
8 jaar geleden
En zo is dat dus + van mij voor jc54.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk kan dat wel ; je kunt alleen niet meer altijd voor een looptijd van 30 jaar kiezen, maar als het goed is spaar je ook wat eigen geld. De tijd dat je aan de verkoop gegarandeerd geld overhield, is helaas wel een beetje voorbij.