Mag ik zakelijke fietskilometers verrekenen met de prive kilometers van mijn bedrijfsauto?

Ik wil graag mijn zakelijke fietskilometers die ik kan aantonen met apps verrekenen met mijn bedrijfsauto; Normaal gezien mag je maximaal 500 kilometer prive rijden met je zakelijke auto zonder dat je moet bijtellen, maar door de zakelijke fietskilometers daaraan toe te voegen wordt dat getal hoger; Ik fiets ongeveer 3000 km per jaar zakelijk hetgeen dan inhoudt dat de grens dan op 3500 km ligt. Weet iemand of dit bespreekbaar is met de belasting?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de kilometers niet rijdt maar fietst, moet je kijken of je daar een ander soort vergoeding voor kunt krijgen in plaats van een dure leasebak. Ze gebruiken om je privé-kilometers te verhogen ruikt toch een beetje naar - onbedoelde - fraude. (Al ben ik met je eens dat fietsen naar je werk ook best beloond mag worden - maar zo rekent de belastingdienst niet).
Computoon
8 jaar geleden
Die vergoeding bestaat al wat jaren: eur 0,19/mag de werkgever belastingvrij geven voor elke zakelijke km op de privéfiets. Woon-werkkm''s zijn ook zakelijk. Fietsen mag dus worden beloond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dure Leasebak ? Hij is ZZP'er. Rijdt met zijn bedrijfsauto zakelijke kilometers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knap dat jij dat uit de vraag haalt...ik zie het niet staan. En mensen "zonder gezicht/ avatar" herken ik niet als ze nieuwe vragen stellen als "bekende".
Dan zal het inderdaad een heel andere constructie zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen, kwestie van reduceren en deduceren ::))
Als mevrouw B.F. dat ook gedaan had, had zij niet met een mond vol tanden gestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie inmiddels inderdaad dat er een hele discussie onder het antwoord is komen te staan met veel meer relevante gegevens ; die was mij nog niet onder ogen gekomen. ;-)
Ik ging er in mijn reactie - want een antwoord weet ik niet - ook van uit dat het om een auto-van-de-zaak ging ; bedrijfsauto is inderdaad net effe een nuance anders , dat was me ontgaan.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. De kilometers die je met je bedrijfsauto hebt gereden, heb je gewoon gereden. Het fietsen doet hier niets aan af.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, Tellen die zakelijke fietskilometers nergens mee voor de belasting. Zou een reden kunnen zijn om ook die 3000km met de bedrijfsauto te rijden i.p.v. met de fiets.
ronron1212
8 jaar geleden
Niet voor de prive kilometers van de auto. fietsen is iets anders dan een lease auto.
Computoon
8 jaar geleden
Zakelijken fietskm''s mogen worden vergoed tegen eur 0,19/km, behalve als je een fiets van de zaak zou hebben. En (uiteraard) mogen/kunnen de fietskm's niet worden opgeteld bij die van de auto. Voor de auto van de zaak gelden wettelijke regels. Die zakelijke autokm''s zouden ook tegen eur 0,19/km vergoed mogen worden maar niet als je een auto van de zaak hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar snel de zakelijke auto naar prive omzetten en daarna gewoon alle kilometers 0,19 rekenen; Nu pakt het rijden van de 501e prive kilometer wel heel onvoordelig uit.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Blijft wel gek want als ik mijn kilometerregistratie opgeef aan de belasting ontstaat er een gat tussen mijn tellerstand en mijn afspraken waaruit blijkt dat ik te weinig gereden heb; Dan kun je die kilometers toch ook prive gaan rijden.... Overigens blijft er dan nog een gat onstaan want zoveel rij ik niet prive.
Computoon
8 jaar geleden
De zakelijke auto naar prive-omzetten gaat niet als je werknemer bent en het leasecontract bij de werkgever loopt. Iemand die zeer veel privé rijdt, is beter uit met een auto van de zaak. Alles wordt betaald. Het is mijns inziens terecht dat het privevoordeel belast wordt want het is een vorm van loon in natura. Tja, en wat is dat privevoordeel waard? Daarvoor zijn normen. Toch maar die auto van de zaak voor priveritten laten staan, als je die bijtelling niet wilt. Woon-werkverkeer is ook zakelijk.
ronron1212
8 jaar geleden
KDZ hoezo een gat prive plus zakelijk is gewoon de stand kan niet anders dus hoe reken jij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe wil de belasting eigenlijk gaan aantonen dat ik teveel prive rij als ik de bedrijfsauto toch gebruik?
Ik kan immers alleen een negatieve kilometerregistratie overleggen....
ronron1212
8 jaar geleden
Je moet de zakelijke kilometers door een ritten staat aantonen. Daarbij opgeteld komen de meer kilometers die je volgens je kilometerteller hebt gereden dus voor prive. Dus hoe kom jij aan een negatieve opgave? @kdz
Computoon
8 jaar geleden
Als je gebruik wilt maken van die vrijstelling voor privégebruik moet je aan de werkgever vooraf een verklaring geen privégebruik overhandigen (is een formulier voor). Als de werkgever dat formulier niet heeft, moet hij bijstellen. (Er zijn meer mogelijkheden om bijtelling te vermijden - bijv. auto na werktijd parkeren op afgesloten parkeerterrein van werkgever met toezicht en sancties bij overtreding ). En inderdaad, om op verzoek aan de fiscus aan te kunnen tonen dat je niet meer dan 500 km per jaar privé rijdt zul je een sluitende rittenregistratie die aan de fiscale eisen voldoet moeten bijhouden. Of op een andere fiscaal acceptabele manier dit moeten kunnen bewijzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Simpel:
Ik rij wat prive kilometers in de zakelijke auto en trek die kilometers af van het fietskilometertotaal.
Vervolgens boek ik ze als zakelijk ritje op de datum waar ik gefietst heb. Volgens mij is de conclusie: "Het mag niet maar is ook niet controleerbaar"
ronron1212
8 jaar geleden
Kilometerstand met je auto klopt dus niet. Fraude heet dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onzin, mijn rittenstaat klopt exact de kilometerstand en geef zelfs minder zakelijke kilometers op dan dat ik werkelijk gereden heb; De resterende kilometers reken ik a 0,19 per kilometer; Het maakt daarbij niet uit hoe ze overbrugd zijn. (in mijn geval per fiets, maar kan evengoed wandelend, scooter, openbaar vervoer, boot etc.)
ronron1212
8 jaar geleden
@kdz reactie is een groot vraagteken.
ronron1212
8 jaar geleden
Nog nooit iets met een zakelijke auto voor 0,19 cent kunnen doen leg dat eens uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die 0,19 cent reken ik alleen voor het resterend deel die niet met de zakelijke auto gereden zijn, maar wel zakelijk zijn overbrugd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben trouwens ondernemer met eenmanszaak dus geen werknemer....
ronron1212
8 jaar geleden
@kdz dat kan dus niet ook al ben je zzp-er
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan wel;
Stel dat je alle zakelijke kilometers fietst, dan mag je al die kilometers a 0,19 opvoeren; De kilometerteller blijft dan ongewijzigd.... Zo zijn de regels.....
ronron1212
8 jaar geleden
Zoek een goede boekhouder voor je grote naheffingen krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Regels zijn regels en daar hou ik me aan; Heb accountant idd....
ronron1212
8 jaar geleden
Geweldig je stelt een vraag en je weet het antwoord. Het is alleen fout jammer maar ga lekker zo door.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
rittenadministratie klopt dus niemand die zeurt.
Bedankt iedereen voor de feedback!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al klopt je rittenregristratie de belatingdienst controleert kentekens. Met eigen auto's maar kan ook gegevens van de rdw, politie etc opvragen.
Dan heb je wat uit te leggen als je bv gescand bent bij de efteling.
ronron1212
8 jaar geleden
Kilometerstand alleen niet. Bij onderhoud of reparatie staat die wel op je rekening. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag fietsen wat je wil met een Prive fiets of een fiets van het fietsen plan of een echte ouderwetse dienst fiets . Die gebruiken en dan 19 cent de kilometer berekenen zou kunnen maar dan doe je dat ZGN met je Prive auto . Dat heeft niks te maken met wat je met je auto Vd zaak Prive rijdt :(. Dat blijft 500km zonder bijtelling en daar boven in overleg met je werkgever komt er bij telling ( de werkgever kan beperkingen opleggen aan het Prive gebruik ) . Ondanks de bijtelling .
ronron1212
8 jaar geleden
@kapperskort hij is zzp-er lees de reacties. Dat de 0.19 niet kan en mag dat is duidelijk. Fietsen is geen auto rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Reactie van de vragensteller:
Volgens mij is de conclusie: "Het mag niet maar is ook niet controleerbaar" Dat valt onder het hoofdstuk: "de boel flessen"
ronron1212
8 jaar geleden
De kilometer registratie moet kloppen met de kilometerteller in de auto.
ronron1212
8 jaar geleden
En controleerbaar is het ook een rittenadministratie moet kloppen met je afspraken en de afgelegde kilometers.
ronron1212
8 jaar geleden
Alleen als u met een rittenregistratie kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen. Gebruikt u een rittenregistratiesysteem met het Keurmerk RitRegistratieSystemen, dan gaan wij er vanuit dat uw rittenregistratie sluitend is. Wij kunnen nog wel een controle instellen en onderzoeken of een rit zakelijk of privé is.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is zelfs wat complexer; Ik hoef namelijk geen rittenregistratie bij te houden en heb daar zelfs een verklaring voor; Die 19 cent mag ik overigens gewoon rekenen onafhankelijk het vervoermiddel; Het is namelijk niet zo dat als je een bedrijfsauto hebt, ineens afstand moet doen van de prive regeling; En nee, de km's hoeven niet in een prive auto afgelegd te worden.
Dit is inmiddels bevestigd door mijn accountant......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het netto budget voor prive is dus de totaalsom aan zakelijk gereden (fiets)kilometers * 19 cent * belastingtarief :-)
ronron1212
8 jaar geleden
Een prive auto is iets anders dan een auto op naam en opgenomen in de bedrijfsbalans. 0,19 is geen tarief maar een belastingvrij bedrag dat de werkgever mag betalen voor gereden auto kilometers. De werkgever mag ook meer betalen alleen is het meerdere dan wel belast.