Mogen buitengerechtelijke kosten verhoogd worden als de hoofdsom is voldaan?

Stel:

Piet heeft een deurwaarder achter zich aan voor een hoofdsom van 67 euro.
Met de buitengerechtelijke kosten vallen deze hoger uit. Piet maakt een betalingsregeling van 50 per maand en betaald deze twee keer (100 euro) maar heeft daarna een slechte maand en verzuimd.

De deurwaarder laat het voor de rechtbank komen waardoor het totaalbedrag nog verder opgeschroeft word. Eigenlijk betaald Piet dan dus alleen nog maar meer kosten voor puur de buiten- en gerechtelijke kosten.
Want de oorspronkelijke som van 67 is in principe betaald. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat mag.
Het gaat niet alleen om die 67 Euro.
De deurwaarder moet ook zij boterham verdienen.
En dat geldt ook voor de rechter en het rechtbankpersoneel.
Het is Piet's eigen schuld. Hij had die 67 Euro meteen kunnen betalen.
En verder heeft hij verzuimd op het juiste moment met al die schuldeisers contact op te nemen en afspraken te maken.
Heel veel verzuim, dus, wat hem heel veel kosten heeft opgeleverd.
8 jaar geleden
De hoofdsom is nog NIET betaald.

De redenatie is dat altijd eerst de boetes betaald dienen te worden, dan de rente en dán pas de hoofdsom.

Zolang het volledige bedrag nog niet is betaald is de hoofdsom dus óók nog niet betaald.

Waarmee jouw vraag niet meer relevant is geworden.

Feitelijk komt het er dus op neer dat, wanneer verzuimd wordt te betalen, de kosten om de achterstallige betalingen alsnog binnen te krijgen inderdaad ten laste van de wanbetaler mogen komen. Deze zal bij voortdurend verzuim dus steeds toenemende kosten voor zijn rekening krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps... ik schrijf 'boete' dat moeten natuurlijk de 'kosten' (voor de deurwaarder e.d.) zijn.