mag ik een cateringbedrijf beginnen in een sociale huurwoning?

Ik wil volgend jaar met cakes en shakes verkopen op festivals en wil in de toekomst uit gaan breiden om een soort afhaalservice bij te doen in mijn huis. Echter, ik heb benedenburen en woon in een sociale huurwoning. Mijn woonkamer en keuken zit boven de slaapkamers van de onderburen.De huizen zijn gerenoveerd, maar aangezien het oude grachtenpanden zijn, blijft het alsnog gehorig.

Mijn vraag is; valt koken in mijn keuken voor festivals ook als catering of bedrijf aan huis?. Ik verkoop etenswaren buitenshuis, maar ik maak het thuis. Valt dit onder cateringbedrijf/bedrijf?
Ik heb van die
drukke dagen en begin al rond half 7 in de ochtend te koken of bezig met spullen verplaatsen, op tijden die mijn buren niet echt leuk vinden.
Ik ben eigenlijk dit jaar begonnen met een foodtruck en wil volgend jaar op meerdere festivals staan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
tinus1969
8 jaar geleden
Niet alleen valt dit onder 'bedrijf aan huis', maar ook nog eens onder grootschalige voedselbereiding. Dat beteektn dat je moet voldoen aan een serie voedselveiligheids- en milieu-eisen, en dat je niet mag weken vanuit een pand met alleen woonbestemming of kleinschalige dienstenbestemming. Met andere woorden: Zodra je benedenburen de woningcorporatie bellen, heb je een enorm probleem, wat kan uitdraaien op zowel het onmiddellijk moeten stoppen van je bedrijfsactiviteiten als het opzeggen van je huurcontract.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even los van het feit dat er naar alle waarschijnlijkheid in je huurcontract staat dat je vanuit je huis geen bedrijfsactiviteiten mag verrichten; wat was je van plan aan de overlast te doen? Ook als het niet zou gaan om bedrijfsactiviteiten, moet je daar natuurlijk iets mee. Maar ik betwijfel of extra isolatie afdoende zal zijn, van boven naar beneden hoor je echt heel veel, en het gaat dan om zowel contactgeluid als luchtgeluid.

Antwoorden (1)

Je schrijft dat je in je eigen keuken gerechten wilt gaan bereiden ten behoeve van je eigen cateringbedrijf. Dat betekent dat je bedrijfsmatig voedsel gaat bereiden en dat mag niet in een woning, of dat nu een sociale huurwoning is of een vrijstaande villa die jouw eigendom is. Er rust een woonbestemming op je pand en daarom mag je het niet voor bedrijfsmatige activiteiten gebruiken. Je kunt ontheffing van dit verbod vragen bij de gemeente maar het is sterk de vraag of ze daaraan willen meewerken. En als ze daar wel toe bereid zijn val je als bedrijf onder de wettelijke milieuregels voor bereiden van voedsel en die schrijven allerlei voorzieningen voor die niet alleen erg duur zijn maar in een 'burger' keuken vaak moeilijk te realiseren zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergeet ook niet dat bij het bereiden van voedsel HEEL veel komt kijken aan voorwaarden, keuringen, allerlei wetten en regels en hygiëne-eisen waaraan je moet voldoen ; dat gaat je in je huurkeukentje echt never nooit niet lukken.