Mag je vrij vragen als student mbo als je wilt solliciteren?

Ik heb namelijk 12 sollicitatiegesprekken staan op 12 vrijdagen. Waarom vrijdag omdat de meeste bedrijven dat standaard hebben, maar niet alle. De overige 3 sollicitaties zijn op zaterdag. Mijn schooldagen zijn van 08:30 tot 17:00 uur. Ik ga elke keer om 12:30 weg voor die sollicitaties. School doet hier nu moeilijk over. Wat moet ik nu? Werkgevers zeggen als school moeilijk doet moeten ze mij maar bellen. Ik heb dit aangegeven, maar dat doen ze liever niet. Wat te doen bij z'n situatie? Gesprekken kunnen niet naar een andere dag worden verplaatst.

Graag je reactie

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Wat voor school? Wat voor sollicitaties?
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom gelijk zoveel sollicitaties?
Utrecht
8 jaar geleden
Erg bijzonder: 12 solliciatiegesprekken op afzonderlijke vrijdagen.
Ten eerste is het niet mijn ervaring dat gesprekken "altijd" op vrijdagen worden gepland, juist niet. En dan die werkgevers die gesprekken plannen tot 12 weken vooruit?
Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek is dat binnen 1-2 weken (max); nooit verder vooruit tenzij vakanties.
Je verhaal is me een beetje ongeloofwaardig....
Erna55
8 jaar geleden
Heb je nu al een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek dat is gepland over 3 maanden ?
Mmm , daarvoor zou ik als school ook geen vrij geven.

Antwoorden (2)

Vrij vragen mag altijd maar de school bepaalt of er vrij wordt gegeven. Daar heeft de school regels voor (die je kunt opvragen).

Val je nog onder de leer- of kwalificatieplicht dan moet de school zich ook nog aan wettelijke regels houden. Er zit dan een maximum aan de hoeveelheid verlof die buiten de vakanties in bijzondere omstandigheden mag worden gegeven.

Ik schat de kansen op verlof tijdens schooltijd voor sollicitaties laag in. Het is iets totaal anders dan "buitengewone omstandigheden " als niet-planbare situaties als een uitvaart of bijzondere gevallen als een huwelijk. Als de school hieraan gaat beginnen, zal de absentie gaan toenemen. Dan zullen er ook leerlingen zijn die verlof willen omdat ze een extra middag willen werken in hun bijbaan.
Computoon
8 jaar geleden
Ja, vrij vragen mag altijd. De school hoeft aan je verzoek echter niet zo maar te voldoen.

Misschien heeft de school aanleiding om er moeilijk over te doen? Als je serieus en oprecht bent, kun je hun bezwaren misschien wel weerleggen. Het blijft uiteindelijk wel de school/ de schoolleiding die beslist. Maar iemand beroven van de kans op werk is nou ook weer zoiets.

Zelf heb ik ca. 10 jaar in een schoolbestuur gezeten (Theodoor Heerkens Stichting in Zwolle, RK onderwijs, en haar opvolgers) en we hebben op het MBO ook wel dergelijke verzoeken gehad en besproken. Vaak kunnen de betrokken docenten wel een goede inschatting maken; dus bespreek het met je klasseleraar/ lerares en vraag advies.

Een werkgever is verplicht jou vrij te geven voor een sollicitatie, de school niet. Maar wanneer je aangeeft bij welk bedrijf je solliciteert, kan de school hen opbellen en controleren of je sollicitatie serieus is. Als het bedrijf dat bevestigt, zal de school eerder geneigd zijn om je er heen te laten gaan. succes en wijsheid ermee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit het feit dat de vraagsteller 12 sollicitaties op rij heeft, concludeer ik dat hij de goede afloop ervan zelf niet erg hoog inschat. Wellicht doet betrokkene er verstandig aan te solliciteren op functies waar een reeële kans op is die te verkrijgen. Dan hoeven het er geen 12 op rij te zijn.
Erna55
8 jaar geleden
En de bedrijven trappelen ook niet om hem te zien. Hij mag over 3 maanden komen praten....