Klanten (deels) laten uitbetalen in manuren, is dat mogelijk?

Naast mijn loondienstbetrekking run ik een eenmanszaak waarin ik me bezighoud met financieel-administratieve dienstverlening. Ik wil, naast dat ik aan ondernemers diensten aanbied, ook mijn diensten aan gaan bieden aan particulieren. Nu wil ik graag in mijn verdienmodel een optie opnemen waarin de afnemer/klant kan opteren voor betaling (deels) in natura (ter beschikking stellen manuren). Ik heb te maken met een groep afnemers (gelukkig niet alle afnemers maar een gedeelte) die niet over diepe zaken beschikken en waar ik toch graag mijn diensten aan wil aanbieden. Ik moet echter ook bestaan dus om niet is geen optie, wellicht dat deze optie iets is om mee te nemen. Mijn vraag is waar ik dan allemaal mee te maken ga krijgen, word ik dan bijvoorbeeld werkgever, dien ik dan ook loonheffing en pvv in te houden en af te dragen. Moet ik werken met een soort 0-urencontract-constructie?. Hoe kan ik een dergelijke optie het beste inbouwen in mijn verdienmodel?. Alle ideeen, suggesties etc.. zijn meer dan welkom en worden zeer gewaardeerd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De beste raad die ik je kan geven is naar de belastingdienst te gaan en jezelf te informeren over de mogelijkheden en gevolgen. Het zou kunnen zijn dat men de manuren ziet als geldwaarde (die vervolgens belast kan worden). Veelal is het mogelijk dat wanneer je het op zeer beperkte schaal doet, het onbelast kan blijven. De kleinschaligheid kan namelijk inhouden dat je met dit werk 'niet deelneemt aan het economisch verkeer' --zij beschouwen dit dan als vrijwilligerswerk met een geringe vergoeding.

Ik heb zelf 19 jaar als zelfstandig ondernemer/ eenmanszaak gewerkt en heb steeds veel hulp gekregen van de belastingdienst; die is trouwens verplicht om als je serieuze vragen hebt, daarop te antwoorden (doorgaans wel na maken van een afspraak).

Je meldt dat je die eenmanszaak drijft naast werk in loondienst. Wat overweegt daarbij, ziet de belastingdienst jou (hoofdzakelijk) als ondernemer, of (hoofdzakelijk) als werknemer, dit is ook van belang. Het kan de moeite waard zijn om te overwegen helemaal als ondernemer te gaan werken en je diensten bij je huidige werkgever als bedrijf aan te bieden. je verliest enkele (soms niet echt zekere) zekerheden maar je krijgt er ondernemersfaciliteiten voor terug zoals ondernemersaftrek en eventueel zelfs startersaftrek. Ook bij de Kamer van Koophandel kun je jezelf informeren, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik aan de Belastingdienst altijd veel meer heb gehad.

veel succes
Willem NeoChorio