kunnen ze nachtdiensten in de zorg verplichten?

Hallo, ik werk in de zorg en heb vorige maand voor het eerst 5 nachtdiensten gedraaid.. ivm zieken.
Ik wilde het wel proberen.. maar na die 5 nachtdiensten heeft het een week geduurd voordat ik weer in me ritme was.
Ik heb dus heel veel moeite met de nachtdiensten.. slaap bijna niet overdag en als ik slaap slaap ik erg onrustig omdat ik de nachtdiensten ook nog eens heel eng vind.... Dit heb ik met mijn leidinggevende besproken en ze zei mij dat het bij het beroep hoort maar dat ze er wel rekening mee zou houden... nu sta ik weer ingepland voor 5 nachtdiensten volgende maand.. ik kan nergens duidelijk vinden of dit ook echt verplicht is.
Wie kan me verder helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nachtdiensten draaien is inherent aan het beroep, wil je dat niet, dan moet je een ander beroep kiezen. En je went er op den duur wel aan, je moet het leren inpassen in je leven.
Utrecht
8 jaar geleden
Ik zou ook denken dat je dat toch weet dat nachtdiensten bij het beroep in de zorg horen? Dat kan nu (na je opleiding?) toch geen verrassing zijn?...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas ben ik bang dat het erbij hoort. Ik werk in de haven en er is (bijna) geen functie zonder nachtdiensten. Het is vaak wennen en na een tijdje heb je er minder last van.
Ivana
8 jaar geleden
Nachtdiensten vervallen pas op oudere leeftijd. Dat kan je nalezen in de CAO
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je in je arbeidscontract hebt vastgelegd dat je geen nachtdiensten hoeft te draaien, dan hoeft het niet.
Wanneer je een gewoon arbeidscontract hebt dan moet je nachtdiensten draaien. Dat staat in de CAO.
Het is al heel aardig dat je leidinggevende probeert er rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk eens aan de dagopvang :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is denk ik niet zozeer inherent aan het beroep, maar wél aan de functie. In de thuiszorg bijvoorbeeld komen nachtdiensten heel weinig voor. Maar als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis werkt, dan wéét je dat daar nachtdiensten bij horen. Het verbaast ook mij dat je blijkbaar zonder het te weten werk hebt waar nachtdiensten bij horen. Hoe zit dat? Wat stond er in de functieomschrijving? Wat is er besproken tijdens sollicitatiegesprekken en bij indiensttreding? Hoe lang werk je daar nu?

Antwoorden (1)

Tot je 57 jaar bent, moet je ook nachtdiensten verrichten (max. 5 nachten achter elkaar mag sowieso). Vanaf je 57e is het vrijwillig.

Toegevoegd na 10 minuten:
Verder geldt wettelijk : max. 36 nachtdiensten in een periode van 16 weken, max. 10 uur per dienst. Ook zijn er wettelijke regels over de rusttijden na een nachtdienst.
Computoon