Er wordt 3,25 uur vakantie afgeschreve, terwijl ik een vrije dag heb van 8 uur, kloppen mijn vak.uren tov te werken uren aan het eind van het jaar ?

Cao gehandicaptenzorg. Urenregistr. In Aysist.
contract van 44,44%. We werken met jaaruren. Mijn rooster is een 4 wekelijksritme: week 1: 12 uur week 2: 18 uur enz.
Gemiddeld is dat dus 16 uur per week. Als ik vakantie neem schrijven ze dat af als volgt. Ma 3,25, di 3,25, woe 3, do 3,25, vr 3,25: samen 16 uur.Maar als ik vakantie heb in de week dat ik maar 12 uur ingeroosterd ben dan schrijven ze dus in mijn ogen teveel uren af, of zie ik dat niet goed.
Als ik 3 weken vakantie neem: 12 uur, 18 uur, 12 uur bijvoorbeeld, is 42 uur. Maar ze schrijven totaal 48 uur af!

Ook bij een losse vrije dag wordt 3,25 uur afgeschreven, terwijl ik 8 uur vrij ben.
ik zou kunnen denken: dat scheelt mooi vakantiedagen, maar volgens mij werkt dit niet zo, want ik moet wel aan mijn jaaruren komen aan het eind van het jaar.

mijn leidinggevende zegt dat het aan het eind van het jaar 'ongeveer' moet kloppen, maar volgens mijn berekening gaat dit niet lukken. Ik wil het graag tot het laatste uur kloppend hebben.

hopelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en mij kunnen geruststellen, of kunnen bevestigen dat ik juist heb berekend.
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Gemiddeld werk je zestien uur per week zeg je.
Zestien gedeeld door 5 (werkdagen) is 3,2 . Dat is het gemiddelde aantal uren op een gemiddelde werkdag. Met 3,25 uur per vakantiedag wordt je dus aan de ruimte kant vergoed. Dus ja, je uren kloppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het maakt niet uit hoeveel uren of dagen je al gewerkt hebt op het moment dat je daadwerkelijk een dag, week of maand vakantie hebt. De vergoeding blijft gewoon het gemiddelde van ee ngemiddelde werkdag. Ook als dat een dag is dat je normaal 8 uur werkt, of juist maar 1 of 2.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je krijgt dus je vakantiegeld niet concreet naar de dagen dat je werkt (bij een vast rooster), maar naar het gemiddeld gewerkte aanal uren per dag. Voor iemand die 20 uur werkt zal dat 4 uur per dag zijn, en pas bij een volle werkweek van 40 uur geeft elke dag je recht op 8 uren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik probeer een beetje uit te vogelen waar je denkfout zit, maar kan er niet voldoende de vinger op leggen om hem precies aan te kunnen wijzen. In elk geval heb je door de duur van je job (16 uur per week, HOE die ook over de week verdeeld zijn) nooit een 'acht uur voor die dag' af te kopen, want je dagen ZIJN geen acht uur, ook al zitten er wel eens dagen van acht uur tussen. Zoals jij redeneert zou inhouden dat je bij een week (5 dagen) vakantie, je er twee betaald krijgt (8 uur) en drie voor eigen rekening zijn (roostervrij). In die rekentrant zou je dus niet de normale pakweg vier weken (bij jou baan 4x16 uur) vakantie per jaar, maar acht dagen, anderhalve week. Je koopt overigens helemaal geen verplichting af, je krijgt doorbetaalde vrije uren waar je recht op hebt. Of dacht je dat je bij een baan van 16 uur per week, je recht had op vier weken volledig doorbetaalde vakantie ?? Helaas, die vlieger gaat niet op. Dan zou je in je vakanties meer verdienen dan wanneer je werkt ;-) Het is een beetje verwarrend bij en deeltijdbaan, omdat je NAAST de dagen dat je werkt en de dagen dat officieel vakantie hebt (en doorbetaald wordt) ook nog zoveel roostervrije dagen hebt waarop je niet wordt doorbetaald. Ik heb een baan van 12 uur per week (al maak ik weken van 20 uur en weken van 4) , en mijn 22 vakantiedagen per jaar tellen allemaal voor 2 uren. Waarbij ik moet aantekenen dat zaterdag bij ons een normale werkdag is en meetelt als vakantiedag. Ook mogen we in principe alleen volle weken vakantie opnemen, to de dagen bijna op zijn. Maar eigenlijk maakt het niks uit, want vrije dagen heb ik meer dan zat. Echter, van al die vrije dagen worden er per jaar slechts 22 "doorbetaald". Uiteraard niet op basis van die enkele dag dat ik acht uur werk, maar ook niet van die dagen dat ik nul uur werk. Maar gewoon, het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die 3,25 uur geeft je wel recht op een hele vrije dag. Je moet niet de overige 4,75 uur 'terugwerken" , maar houdt nog 4,75 uur (anderhalve dag) vakantie TEGOED. Ik denk dat daar je denkfout zit.
Het hangt er helemaal van af hoe het programma werkt.
Zoals jij redeneert klopt het dat je te weinig uren werkt op jaarbasis maar daar tegen overstaat dat je te weinig vakantie uren afschrijft en als het programma de vakantieuren saldeert met de gewerkte uren is het verschil op jaarbasis nul.
Het probleem ontstaat als je meer vakantie opneemt dan waarop je recht hebt, je leiding zal dit toestaan omdat je ruim twee en een half keer vakantie uren kunt opnemen voordat je vakantie uren op nul staan. Deze uren zul je aan het eind van het jaar tekort komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@gerardkh onduidelijk antwoord. Bij hem worden de vakantie uren gemiddeld over een werkdag aan de hand van zijn vaste uren helemaal volgens de CAO.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze hebben jaarurensystematiek met een urenregistratie.
Er wordt niets gemiddeld de echte uren worden geregistreerd om de gewerkte uren en vakantie bij te houden.
Bij een voltijdse baan zijn het 1878 werkuren met 144 vakantie-uren
Bij 44,44% moet er dus 834 uur gewerkt worden en kunnen daarvan
64 uur ofwel 8 dagen van 8 uur als vakantie worden opgenomen.
Als er vakantie wordt genomen in een week met 12 ingeroosterde werkuren dan moeten er 12 vakantie-uren geboekt worden.
Het aantal vakantie-uren dat geregistreerd moet worden is gelijk aan het aantal roosteruren dat in die periode in het rooster staat.