Wat kunnen de gevolgen zijn voor een student wanneer er volgens het contract teveel huurders in een pand zitten?

Ik had een vraag m.b.t. studiefinanciering (uitwonende beurs) en huurcontracten. Ik en 3 andere vrienden hebben een huis gevonden met 4 slaapkamers. Echter heeft de verhuurder maar een vergunning voor 2 personen. De verhuurder vindt het wel goed als wij er met 4 man in trekken maar in het huurcontract zal er dan wel maar 2 personen staan.

Nu willen wij alle 4 op dit adres inschrijven zodat we een uitwonende beurs kunnen aanvragen. Alleen vroegen wij ons af wat nou hier van de gevolgen kunnen zijn. Het lijkt mij dat duo alleen komt controleren om te kijken als we er ook echt daadwerkelijk met 4 personen wonen (wat dus ook zo is).

Dus dan lijkt mij dat we de uitwonende beurs niet terug hoeven te betalen (aangezien de 4 personen kloppen) en zolang de gemeente ons niet lastig valt met de vergunning kunnen wij er blijven zitten.

Weet iemand misschien hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat de gemeente voor problemen gaat zorgen. Ze zullen waarschijnlijk niet vier personen in willen schrijven op dat adres.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de verhuurder moet dat gedeelte geen problemen opleveren. .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar baseert hij dat op? Ik zou liever bij de gemeente informeren. Misschien denkt de huurbaas: als ik m'n centen maar binnen heb, en zegt hij daarom dat het geen problemen zal geven.

Antwoorden (2)

Het gaat hierom een gemeentelijke huisvestingsregeling m.b.t. kamerverhuurpanden.
Als er 3 of meer kamers worden verhuurd heeft verhuurder een vergunning nodig (zgn omzettingsvergunning). Het pand moet dan aan bepaalde (veiligheids)eisen voldoen en kamerverhuurpand moet passen binnen gemeentelijke bestemmingsplan (Meestal max. aantal kamerverhuurpanden per postcodegebied of straat). Als er geen vergunning is, mogen er max 2 personen wonen, anders is verhuurder in overtreding. Voor Duo maakt het niets uit, die is alleen ge-interesseerd of student daadwerkelijk op opgegeven adres woont ivm uitwonendenbeurs. Maar de Gemeente zal het niet toestaan, een actieve gemeente zal al weigeren 3 of meer kamerhuurders op dat adres in te schrijven. Een "luie" gemeente doet dit wel, maar als buren gaan klagen, bijv. over overlast of een "illegaal studentenpand" rapporteren bij Gemeente, dan zal men e.e.a. onderzoeken en krijgt verhuurder bericht dat hij in overtreding is en hebben hij + de bewoners een probleem ! Overigens geeft verhuurder aan dat er max. 2 personen kunnen inschrijven (omdat hij geen vergunning heeft), maar heeft er geen bezwaar tegen dat er 4 personen gaan wonen (wat dus niet mag). Ga er niet mee in zee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw snelle reactie. Maar wat kunnen dan de financiële gevolgen zijn voor een student? Hoe ik het nu interpreteer is dat we alleen bij controle door de gemeente uit het pand gezet kunnen worden waardoor de uitwonende beurs stopt.
Maar hoeven we in dit geval dan niet de al reeds ontvangen uitwonende beurs terug te betalen aan DUO?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Gemeente zet je niet uit het pand, de verhuurder zal bericht krijgen van geconstateerde overtredingen en zal actie MOETEN ondernemen. In de praktijk betekent het dat teveel aan personen binnen 1 maand moet vertrekken. Dus tijd genoeg om iets anders te vinden. Voor DUO ben je een uitwonende student, indien je daadwerkelijk woont EN ingeschreven(!) staat bij Gemeente op het bij hun geregistreerde adres. Dat die woonituatie om andere redenen (verhuurder heeft geen vergunning) niet correct is, is voor DUO niet van belang. NB Bij meeste Gemeentes moet je een huurcontract overleggen bij inschrijving, dus daar begint het probleem al.
Voor de beurs moet je inschrijven en de gemeente zal dus registeren het aantal bewoners op een adres. Nu zal het in het algemeen goed gaan, maar bij controle als de getallen bij elkaar gelegd worden, zal de gemeente actie dienen te ondernemen.

Het gevolg is dat de verhuurder een boete krijgt en dat de huurders dienen te verhuizen, want de situatie is onbewoonbaar in de ogen van de gemeente.