Kan iemand mij uitleggen waarom een lage rentestand slecht is voor de dekkingsgraad van pensioenfondsen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Pensioenfondsen hebben verplicht kapitaal achter de hand. Dit kunnen ze oa wegzetten bij de bank tegen een bepaald rentepercentage. Dit levert dan een bepaald rendement op. Bij een lage rentestand levert het minder rendement op, met als gevolg een lagere dekkingsgraad.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
pensioenfondsen lenen ook geld uit en investeren in grote projecten het geld staat niet alleen op een bank.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
daarom zei ik ook onder andere.
als de rentestand laag is, levert uitlenen van geld uiteraard ook minder op.
uiteraard kan een pensioenfonds het geld ook op een andere manier investeren, maar dat was de vraag niet.