Kan een werkgever een minderjarige werknemer verplichten om te werken in de zomervakantie?

Kan je als 16-jarige werknemer verplicht worden door je werkgever om in de zomervakantie te werken zonder een overeenkomst te maken tussen beiden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Is het een baan of een bijbaan ?
Antoni
8 jaar geleden
Kijk ook eens bij de antwoorden op deze vraag: "Mag een werkgever een minderjarige een verklaring laten tekenen dat hij/zij niet op vakantie gaat? Mijn dochter van 16 heeft een bijbaantje. Onlangs kwam zij thuis dat zij met het verhaal dat zij van haar werkgever een verklaring moest ondertekenen dat zij niet op vakantie gaat en dus de hele schoolvakantie geen vrij meer kan/mag hebben. Dit is enigzins onder druk gedaan: Een collega van mijn dochter wilde dit eerst thuis overleggen met zijn ouders. Hier werd door de bedrijfsleiding behoorlijk boos op gereageerd en heeft mijn dochter dus getekend. Mag dit zomaar en in hoeverre is dit rechtsgeldig?" Zie http://www.goeievraag.nl/financien-werk/carriere-werk/vraag/565882/werkgever-minderjarige-verklaring-tekenen-vakantie Die vraag is zondagavond 28 juni 2015 gesteld, dus minder dan twee dagen vóór jouw vraag. De antwoorden zijn dus vast voor jou ook relevant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar hier lijkt me sprake van het volgende: Werkgever vraagt of werknemer in de zomervakantie wit werken.
Zegt deze ja, dan is er al sprake van een overeenkomst; mondelinge overeenkomsten zijn namelijk gewoon rechtsgeldig.
Zegt deze nee, dan is het waarschijnlijk exit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni
De parallellen zijn evident.
Groot verschil is dat deze vraagsteller beweert dat er geen sprake is van een overeenkomst.
Daardoor tast ik in het duister, want dan rijst bij mij de vraag wat er is gebeurd nadat de werkgever deze eis op tafel heeft gelegd? Heeft de werknemer een mondelinge toezegging gedaan? Dan is er wel degelijk sprake van een overeenkomst.
Heeft de werknemer geweigerd? Dan ben ik erg benieuwd naar hoe de werkgever daarop gereageerd heeft.
Erna55
8 jaar geleden
@Inutoista.
Is het een bijbaan ?
Heeft een van je ouders deze vraag kort geleden gesteld ?

Antwoorden (2)

Zonder overeenkomst zijn er geen verplichtingen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een wel heel summier antwoord.
In principe correct, maar ik ben bang dat de vraagsteller hier niet veel mee kan... Met een mondelinge toezegging van de werknemer is er al sprake van een rechtsgeldige overeenkomst en ik heb het vermoeden dat de vraagsteller hier aan voorbij is gegaan; tenzij de werknemer deze verplichting alleen voor kennis heeft aangenomen en er verder niet op gereageerd heeft.
Vakanties moeten worden goedgekeurd door de werkgever; als er sprake is van een arbeidsrelatie en de werknemer krijgt geen vakantie, dan betekent niet op komen dagen al snel ontslag op staande voet.