Mag een restaurant zomaar toeslag rekenen?

We hebben laatst een verjaardag gehad voor twee personen waar er 10 tot 12 personen waren. De rekening was hoog, waar we niet van opkeken. Maar er werd nog eens extra gevraagd als "toeslag" voor het meenemen van onze eigen taart. Ik heb meerdere malen bij ze vermeld dat ik een taart zou meenemen, en er werd me niks vertelt over een zogenaamde toeslag.

Er werd me vertelt dat het vermeld staat op de webiste, maar daar heb ik ook niks kunnen vinden.

Kan een restaurant zomaar toeslag rekenen op de rekening? Ze hebben niks laten weten, terwijl ze hier vaak de kans voor hebben gekregen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Indien dit van te voren besproken is mag dit niet. Koper en verkoper moeten weten waar het over gaat. Dat is in deze situatie dus niet het geval.
bamibal
8 jaar geleden
Het is overigens wel gebruikelijk dat er betaald moet worden voor het gebruik van het servies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het van de rekening aftrekken, dus niet betalen. Een mailtje sturen met de details en de naam vermelden met wie je het hebt afgesproken. Toegevoegd na 1 minuut:
En het op Facebook zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En melden op bijv. iens.nl of andere website met recensies. Je helpt er anderen mee die naar hetzelfde restaurant willen.
Ivana
8 jaar geleden
Doodnormaal in Nederland. Zelf meegebrachte eetwaar is voor de restauranthouder omzetderving. Daar staat keukengeld/kurkengeld tegenover.
Alleen in een land als Frankrijk kan je met een zelf gekochte croissant op een terras gaan zitten en koffie bestellen. Dat is daar weer heel normaal.
(En wat maakt het op de hele rekening nou eigenlijk uit: peanuts!)

Antwoorden (1)

Een restaurant mag een toeslag rekenen als een gast eigen spijs of drank meebrengt. Deze vergoeding wordt wel 'kurkengeld' genoemd (het zal dus meestal om drank gaan). Dit wordt in rekening gebracht omdat je in zo'n geval wel gebruik maakt van faciliteiten van het restaurant (bestek, borden, personeel) waar geen omzet tegenover staat. Het zou wel vooraf bekend moeten worden gemaakt (site, algemene voorwaarden op papier of iets dergelijks).
Computoon
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
"Kurkengeld", die term kende ik nog niet. Weer wat geleerd. Leuk!
Ivana
8 jaar geleden
Plus. Correct antwoord.