Mag je je partner maar 1/100.000ste laten erven en je kinderen de rest?

In het testament staat:
Erfstelling
‘Ik benoem tot erfgenamen van mijn nalatenschap: voor het één/honderdduistendste (1/100.000) gedeelte mijn echtgenote (...naam...); voor het resterende gedeelte voor gelijke delen en bij aanwas – behoudens plaatsvervulling als bij de Nederlandse wet geregeld mijn kinderen.’

Op internet las ik al dat een legitiem portie alleen voor de kinderen geldt, en niet voor de echtgenote. Betekent dit dus dat, als er 3 kinderen zijn, de erfenis maar door drieën gedeeld hoeft te worden (als eerst die 1/100.000ste eraf getrokken is)? En niet dat de erfenis in 4 gelijke delen gedeeld hoeft te worden?

Toegevoegd na 9 minuten:
Antwoorden het liefst met bronvermelding!

8 jaar geleden
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Een echt testament wordt bij een notaris opgemaakt.
Een notaris zorgt ervoor dat er in het testament alleen zaken staan die ook juridisch juist zijn.
Dus :wanneer het testament bij een notaris was opgemaakt, dan is het rechtsgeldig.

Antwoorden (2)

Ja dat kon je zo regelen
Alleen kinderen hebbenaltijd recht op tenminste hun legitieme deel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het testament rechtsgeldig is, wordt het uitgevoerd zoals geschreven.
Als her geen testament zou zijn, dan zou de nalatenschap in twee gelijke delen verdeeld moeten worden, nl. 50% voor de partner en 50% voor de kinderen.
De partner heeft een net zo groot erfdeel als de kinderen samen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jc54: Je gaat er waarschijnlijk vanuit dat de partners in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Is men niet in gemeenschap van goederen getrouwd, dan heeft de partner niet automatisch recht op de 50%.
ronron1212
8 jaar geleden
als dat wel zo is dat is het de helft plus een kindsdeel.