Wordt het dagloon WW na 1 juli 2015 alleen berekend over loon wat je verdiend hebt in de afgelopen 12 maanden of ook over andere inkomsten?

Korter dan 12 maanden gewerkt
Het dagloon van de WW-uitkering wordt lager dan het gemiddelde dagloon dat iemand verdiende bij een werkgever(s). Dat komt doordat UWV het gemiddelde loon over het hele jaar nemen. UWV deelt het loon dat iemand heeft verdiend door 261 (het gemiddeld aantal werkdagen in een jaar). Zo komt UWV tot een gemiddeld dagloon. Het maandloon is 21,75 x het dagloon. 21,75 is het aantal werkdagen in een maand. De eerste 2 maanden is de WW-uitkering 75 procent van het dagloon, vanaf de derde maand is dit 70 procent.

Het lijkt als ik dit zo lees dat ze alleen loon berekenen.
Als er nu het volgende gebeurd:
Pietje heeft ww gehad van 1 december tot 1 juni.
Hierna vind hij weer een baan. Helaas krijgt hij weer ontslag na 6 maanden.
Dit betekend dus dat hij weer een nieuwe ww uitkering mag aanvragen.
Maar wat betekend dit voor het dagloon?
Smeren ze de inkomsten die hij verdiend heeft in die 6 maanden uit over de bovengenoemde 12 maanden en gaat hij dus met meer dan 50% achteruit in zijn inkomsten?
Of Kijken ze naar het salaris van zijn laatste baan en de uitkering in de 6 maanden er voor en baseren ze daar het dagloon op? bij dit laatste zou je nog steeds achteruit gaan ten opzichten van nu maar niet zo veel.

Ik kan me optie 1 bijna niet voorstellen omdat het in nederland gewoon heel moeilijk is om een vaste baan te vinden en dit naar mijn menig voor heel veel problemen. Maar als ik de tekst van het UWV zo lees dan krijg ik het gevoel dat dit wel zo gaat zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Er wordt rekening gehouden met de verdienperiode, op de site van het uwv staat het volgende:

"We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in een periode van 1 jaar verdiende. Die periode eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand, of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat u werkloos werd. We delen uw totale loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat wij uw loon delen door het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon."

Toegevoegd na 3 uur:
En dat is na 1 juli ook nog zo, zie de officiële bekendmaking
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is de huidige berekening, vandaar ook de vraag na 1 juli 2015. Daar staat namelijk : Korter dan 12 maanden gewerkt
Het dagloon van de WW-uitkering wordt lager dan het gemiddelde dagloon dat iemand verdiende bij een werkgever(s). Dat komt doordat UWV het gemiddelde loon over het hele jaar nemen. UWV deelt het loon dat iemand heeft verdiend door 261 (het gemiddeld aantal werkdagen in een jaar). Zo komt UWV tot een gemiddeld dagloon. Het maandloon is 21,75 x het dagloon. 21,75 is het aantal werkdagen in een maand. De eerste 2 maanden is de WW-uitkering 75 procent van het dagloon, vanaf de derde maand is dit 70 procent. Hier kan ik niet uit halen of hier de WW periode voorafgaande aan de 6 gewerkte maanden meegerekend wordt?