Mag ik in dienst treden bij een bedrijf waar ik eerst via het uitzendbureau heb gewerkt?

Hi,

Ik heb van november 2014 tot feb 2015 via een uitzendbureau bij een bedrijf gewerkt. Nu, 3-4mnd later wil het bedrijf mij direct een tijdelijk contract aanbieden (en niet via het uitzendbureau). Mag dit en riskeer ik, als uitzendkracht, een boete?

Ik heb de NBBU cao voor uitzendwerk bekeken en daar kon ik niets erover vinden..

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij riskeert je werkgever een 'boete'; vaak moet er een afkoopsom wordne betaald.
Erna55
8 jaar geleden
Het kan afhangen van het contract dat het uitzendbureau met de opdrachtgever heeft gemaakt.
Je aanstaande werkgever heeft een contract met het uitzendbureau (gehad) . Daar zal het instaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak staat het ook in het contract dat je zelf met dat uitzendbureau hebt (gehad). Of hier vervolgens ook gevolgen aanzitten en of deze mogelijke gevolgen juridisch overeind blijven, weet ik niet. Het uitzendbureau zal het iig. zeker niet leuk vinden en als ze het ontdekken zullen ze waarschijnlijk wel proberen om daar geld uit te halen.

Antwoorden (1)

Als je niet in dienst bent van het uitzendbureau, dus alleen een vrijblijvende bemiddelingsovereenkomst met het uitzendbureau hebt, dan mag je zonder voorwaarden deze overeenkomst onmiddellijk beëindigen en in dienst treden bij de firma die jou eerder via dat uitzendbureau heeft ingeleend. Ook als dat een tijdelijke indiensttreding is. Daaraan zitten geen boetes of restricties voor geen der partijen.

Anders wordt het als je wel in dienst zou zijn van het uitzendbureau en dat contract nog loopt. Dan moet je eerst officieel ontslag nemen bij het uitzendbureau en pas dan mag je werk aannemen bij werkgevers die inleenklant zijn bij het uitzendbureau waarvoor jij werkte. Maar ook dan zit hier voor de werknemer geen boete of beperking aan vast.

Maar....
als het uitzendbureau in jou geïnvesteerd heeft, bijvoorbeeld met opleidingen waarvoor je niets betaald hebt, dan zit er meestal ook een minimale looptijd aan de arbeidsovereenkomst die wel vervuld moet zijn voordat je ontslag mag nemen, bijv. 1 jaar.
Je mag dan in die tijd niet zomaar ergens anders gaan werken. Neem je dan toch ontslag binnen de overeengekomen periode dan is het uitzendbureau gerechtigd een schadeloosstelling te vorderen.