bijstand uitkering en studiefinaciering dochter,wordt dit gekort op de uitkering?

binnenkort ontvangt mijn dochter een studiefinanciering,en ik heb een bijstand uitkering,wordt haar studiefinanciering gekort op de bijstanduitkering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, de studiefinanciering heeft geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering. Uw dochter is medebewoner en normaal gesproken tellen inwonende kinderen mee als kostendeler voor de Participatiewet. Er zijn een aantal uitzonderingen hierop. 1 ervan is als er een inwonend kind is dat valt onder de wet studiefinanciering.

Het maakt hierbij geen verschil of uw dochter bij u woont of elders. Om een inwonend kind niet te laten meetellen als kostendeler is een keuze die gemaakt is. Hiervoor is gekozen om te stimuleren dat jongeren door middel van studie en opleiding een zo hoog mogelijke kwalificatie behalen en zodoende hun arbeidsmarktkansen verhogen. Zonder deze uitzondering zou het moeten delen van kosten met huisgenoten (consequentie van de kostendelersnorm) de student mogelijk belemmeren om te studeren.

Leest u de paragraaf 5.8.1.4 van de link.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje voor jou, ander inkomen dan studiefinanciering wordt inderdaad niet meegeteld.
Antoni
8 jaar geleden
+ 1 voor je antwoord! Beknopt en duidelijk met prima bronnen.