Inwonend bij vrienden. Hoe zit het met mijn bijstandsuitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben alleenstaande ouder heb 2 kinderen van een jaar ik woon bij iemand in en betaal 600€ aan huur , ik krijg te horen van de bijstand dat ik alleen op 550€ recht op heb!!!????

Het beste antwoord

Als u een gezamenlijke huishouding hebt, zijn er geen fiscale consequenties voor de vrienden. Natuurlijk wel als er huurtoeslag is. Want dan telt uw inkomen mee als medebewoner.

Als u al een bijstandsuitkering hebt, wordt deze gekort m.i.v. 1 juli 2015. Uw uitkering wordt (100 + 30) : 3 is 43,33 % van het minimuminkomen. De 100 ziet hier op 100%. Als er 2 personen in een huishouding zijn en ze zijn allebei bijstandsgerechtigd, is er voor het bijstand voor 100% van het minimuminkomen. Elke medebewoner telt voor 30%. Als er 4 personen samenwonen, krijgt de bijstandsgerechtigde: (100% + 30% + 30%) : 4 is 40% van het minimuminkomen. In de link van Schulinck hieronder staat een wat andere formule die overigens op hetzelfde neerkomt. Met deze formule is uit te rekenen hoeveel procent u van het minimuminkomen krijgt. Dat is dus 43,33% in de nieuwe situatie van samenwonen.

Conclusie: Een alleenstaande krijgt 70% van het minimuminkomen. Als u nu alleen woont, krijgt u 7% van het minimumloon. De Participatiewet kan voor u dus grote gevolgen hebben.

Toegevoegd na 7 minuten:
N.B: als 1 of beide vrienden studiefinanciering hebben, is het te berekenen percentage voor u als volgt:
1 vriend met studiefinanciering of jonger dan 21 jaar: deze vriend telt niet mee als kostendeler. Beide vrienden hebben studiefinanciering of zijn jonger dan 21 jaar: beide tellen niet mee voor de kostendelersnorm.

Samenvattend:
1 vriend die niet meetelt als kostendeler: uw WWB-uitkering wordt m.i.v. 1 juli 2015 - 50% van he minimuminkomen.
2 vrienden niet meetellend als kostendeler: uw WWB-inkomen blijft gehandhaafd op 70% van het minimumloon.
fisbel