Wat is het verschil tussen een extern Accountant en een extern Auditor?

Met extern Accountant bedoel ik de accountant die bijvoorbeeld namens big 4 kantoor externe controles (bij klanten) van jaarrekeningen enz. verricht. Kan je dit ook (financieel) Auditors noemen en heet dan het controleren van de jaarrekening ook een audit. Of is er verschil tussen...
Vast bedankt voor uitleg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Kort gezegd de Accountant doet de boekhouding; de Auditor kijkt of alle regels zijn gevolgd hierbij maar kijkt ook ruimer of b.v. de wet niet wordt overtreden of dat zaken anders in de boekhouding moeten komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, maar ik bedoel juist in het geval dat een accountant niet samenstelt maar alleen controleert. Dus bijv een accountant van KPMG controleert de jaarrekening van een klant. Dan kijkt deze accountant toch ook of alle regels zijn gevolgd hierbij maar ook ruimer of b.v. de wet niet wordt overtreden of dat zaken anders in de boekhouding moeten komen?
Kan deze dan ook Auditor worden genoemd en de controle een audit genoemd of zit daar wel echt verschil in de werkzaamheden en functienaam?
ronron1212
9 jaar geleden
Een accountant controleert de boekhouding op juistheid en de te volgen wet en regelgeving hierin. Een auditor doet dat niet die zijn vaak ter controle van certificaten zoals keurmerken enz.